Logo Zoeken

Vakjury en publiek unaniem: Zuyderland wint Galjaardprijs en Publieksprijs

3 november 2021De redactie

Het project ‘Belevende innovatieve communicatie rondom de coronacrisis in Zuyderland’ heeft de Galjaardprijs 2021 gewonnen. Met dit project koos medisch centrum Zuyderland voor authentieke en persoonlijke communicatie over de impact van de coronacrisis. Het publiek was het daarmee eens: 28,3 procent van de publieksstemmen was voor het project van Zuyderland. 3194 mensen brachten hun stem uit. De prijs wordt toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein.

Winnaar 2021 Galjaard Zuyderland 705x220.jpg

Juryvoorzitter Friso Fennema: “Tijdens de coronacrisis heeft het communicatieteam van Zuyderland een grote prestatie neergezet. Niet alleen door kwalitatief mooie producten is Zuyderland een inspirerend voorbeeld voor vakgenoten, zeker ook hoe de communicatie gepositioneerd werd. Met weinig mensen en nauwelijks budget werd een imposante hoeveelheid communicatieproducten gerealiseerd. Daarbij is impact bewerkstelligd door een groot bereik, een autoriteitspositie in de regio te verkrijgen en bij te dragen aan het teamgevoel binnen het ziekenhuis door betrokken en persoonlijke interne communicatie. Na de eerste beelden uit Italië heeft Zuyderland een communicatiecrisisplan gemaakt. Iedere dag een video-update vanuit het management en dagelijks een tv-programma met L1 (regionale omroep), waren een paar van de zichtbare uitingen. Bestuur en zorgmedewerkers hebben een open en authentieke manier gecommuniceerd. Met deze innovatieve vorm van crisiscommunicatie heeft Zuyderland laten zien dat communicatie verschil kan maken”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.

Galjaardparel
De jury heeft dit jaar voor het de tweede keer de Galjaardparel uitgereikt en die is dit jaar toegekendaan een bijzonder project dat volgens de jury het verdient ook in de schijnwerper gezet te worden. Dit jaar is de Galjaardparel uitgereikt aan de Gemeente Rotterdam (Host City) voor de communicatie rond het Songfestival. “Rotterdam is op een moderne en rauwe manier neergezet. Met Rotterdamse daadkracht hebben ze de organisatie van het Songfestival meegekregen in hun plannen. Ondanks de coronamaatregelen is Host City er in geslaagd een brug te slaan van het festival naar de Rotterdamse samenleving. Een prachtige prestatie die door schaal, bereik, omvang en zeker creativiteit uniek te noemen is, een ‘once in a lifetime experience’”, zo laat Friso Fennema, voorzitter van de vakjury weten.

De prijzen voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein worden jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

 Bekijk hier de aftermovie van PubCom21.