Merkmanagement: sterke merken maken
Onbewust draagt iedere medewerker elke dag bij aan het merk van hun organisatie. Maar als communicatieprofessional bouw je (soms) ook bewust aan het merk, oftewel merkmanagement. Erik Voskuijl en Michel van Eijnatten van Vim Group geven meer inzicht in merkmanagement in dit vliegensvlugge vragenvuur.
Hoe creëer je een sterk merk?
Erik legt uit: "Vaak heerst het idee dat het creëren van een sterk merk vooral te maken heeft met hoe dat merk creatief is neergezet. Onderzoek, en onze ervaring, wijst echter uit dat een sterk merk direct te maken heeft met hoe het merk intern is georganiseerd. Dit proces van organiseren noemen we merkmanagement. Merkmanagement is de geplande en gestructureerde benadering voor het bouwen van een sterk merk en het creëren van merkwaarde. Op 15 oktober bij de vakimpuls ‘Succesvol merkmanagement, hoe doe je dat?’ gaan we in op wat hier allemaal bij komt kijken."
Wat kunnen we nog meer verwachten van de vakimpuls 'Succesvol merkmanagement, hoe doe je dat?'?
Michel vertelt: "De vakimpuls is gericht op communicatieprofessionals en merkverantwoordelijken in organisaties. Ze krijgen behalve een inkijk in het belang van goed merkmanagement, handvatten om er direct zelf mee aan de slag te gaan." Erik vult aan: "Daarbij hebben we een gastspreker geregeld: Tom Janssen, Manager Marketing & Communications bij DHL Parcel Benelux. Hij zal een koppeling maken naar de praktijk binnen zijn organisatie en de deelnemers meenemen in zijn uitdagingen die horen bij de realiteit."
Hoe kan een sterk merk een waardevolle bijdrage aan het bedrijfsresultaat?
"Uit onderzoek van waarderingsbureau Brand Finance onder de top 500 bedrijven wereldwijd in 2017 blijkt dat het merk verantwoordelijk is voor gemiddeld 20 procent van de bedrijfswaarde van een organisatie", zegt Michel. Hij vervolgt: "Organisaties die het belang zien van een sterk merk gebruiken het merk (of purpose/dna/identiteit) als uitgangspunt voor al het handelen van een organisatie."
Waarom heeft digitalisering invloed op merken?
Michel zegt: "Digitalisering heeft invloed op alle processen en 'touchpoints' waarmee mensen met het merk in aanraking komen. Door dit goed te organiseren zorg je voor een onderscheidende en coherente merkbeleving over alle merkdragers, wat weer zorgt voor een betere merkprestatie."
Heb je een voorbeeld van behaald succes door middel van merkmanagement?
Michel zegt: "IKEA is een mooi voorbeeld van een sterk merk die hun merkmanagement erg goed voor elkaar hebben." Erik voegt hieraan toe: "Ook ING is een goed voorbeeld van sterk merkmanagement van de laatste jaren, waarbij we zien dat andere partijen in die sector zoals bv ABN AMRO hier nog wel flink op te winnen heeft. Dit geldt overigens voor het merendeel van de organisaties."