Logo Zoeken
Artikel

Sneak preview C: Verandert het communicatievak door technologie?

21 februari 2023Arjen Boukema

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Razend interessant, vindt de een. Best bedreigend, vindt de ander. Welke gevolgen heeft technologie op het communicatievak? Worden we ‘eruit geprogrammeerd’, maakt het ons werk interessanter, makkelijker of juist ingewikkelder? In C02 komen Menno van Doorn (foto), Christine Liebrecht, Julian van der Kleijn en Jaap de Bruijn hierover aan het woord.

Menno van Doorn 2023.png

Kort antwoord: Ja! Het vak van communicatieprofessional verandert. Door de opmars van kunstmatige intelligentie-toepassingen en synthetische media neemt enerzijds de hoeveelheid professioneel ogende informatie enorm toe, anderzijds kan je een deel van je werk uitbesteden aan kunstmatige intelligentie. Daardoor krijg je meer tijd om je te concentreren op werkzaamheden die meerwaarde toevoegen.

Nieuwe technologie, tenminste als we het hebben over digitale technologie, is een gelijkmaker; het democratiseert de communicatiemiddelen. De kosten zijn geen drempel meer. Dit noemt Menno van Doorn Hollywood to the home. Kwaliteitsproducties die je vroeger alleen in Hollywood kon maken met mega-budgetten zijn nu beschikbaar voor de massa.

De weerstand tegen nieuwe technologie is logisch menselijk gedrag, betoogt Menno van Doorn. “Artificial Intelligence en augmented reality leggen vaak een laag over de fysieke werkelijkheid. Hoe weet je dan wat echt is en wat niet? Maar vergeet niet: mensen zijn argwanend ten opzichte van onze omgeving, argwanend ten opzichte van informatie. Gelukkig, want als we dat niet gehad hadden zouden we als mens de prehistorie niet eens overleefd hebben. Het is een overlevingsmechanisme dat ervoor zorgt dat we niet elk besje opeten, want je kunt zo dood neervallen. Dat mechanisme zit in ons DNA.”

Voor de rest moet je vooral opletten en ontwikkelingen toepassen. Van Doorn: “Als er een revolutie op het gebied van technologie aan de gang is en je keert je af en verdiept je er niet in, wat ben je dan voor een communicatieadviseur?”

 Lees het het hele artikel in C02 vanaf vrijdag 3 maart.