Logo Zoeken
Interview

Sneak preview C#5: 'De wereld van food is dynamischer dan ooit'

29 juni 2022Robin den Hoed

In de nieuwe editie van C, die op 8 juli verschijnt, een interview met Anabel Elices Sanchez, global marketing en communications lead bij Bunge Loders Croklaan, een grote en toonaangevende producent en toeleverancier van plantaardige oliën en vetingrediënten voor de internationale voedingsmiddelenindustrie. Een gesprek over ondernemerschap, denken en handelen vanuit insights en data en werken aan merkbekendheid en vertrouwen in de b2b-wereld. "De wereld van food is dynamischer dan ooit. Bedrijven moeten het vertrouwen dat zij krijgen juist nu gaan waarmaken."

anabel elices sanches.png

De wereld van voedingsingrediënten is zeer dynamisch, zegt Elices Sanches. "Zeker nu omdat er veel aan het veranderen is in de wereld van voeding. Denk bijvoorbeeld aan de sterke opkomst van biologische en plant-based voedingsproducten." Welke ontwikkelingen ziet zij in haar vakgebied? "Wat ik zie en niet alleen binnen Bunge Loders Croklaan is dat b2b-bedrijven eerst de overstap hebben gemaakt van meer productgericht naar een veel marktgerichter denken en handelen. Nu gaan we nog een stapje verder en staat klantbeleving centraal. De klantbeleving en het ondersteunen van onze klanten bij hun productontwikkeling en innovaties en uiteindelijk het opbouwen van een langdurige samenwerking staan nog meer centraal in onze businessstrategie. Hier spelen we ook met communicatie slim op in."

Trust Barometer

Een andere belangrijke ontwikkeling die Anabel ziet heeft te maken met de uitkomsten van de Trust Barometer 2022 van Edelman. "Er ontstaat een verschuiving in het vertrouwen van de maatschappij in de vier instituten media, bedrijfsleven, de overheid en ngo’s. Bedrijven worden nu het meeste vertrouwd, ook als het gaat over het bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken als ongelijkheid, klimaatverandering en andere duurzaamheidskwesties. Bedrijven moeten die veranderende rol gaan invullen en natuurlijk ook waarmaken, want hoewel bedrijven meer worden vertrouwd dan de andere instituten, vindt men tegelijkertijd dat bedrijven nog onvoldoende doen als het gaat om een bijdrage leveren aan die maatschappelijke vraagstukken. De buitenwereld wordt steeds kritischer en verwacht daardoor meer zichtbaarheid en transparantie, ook van b2b-bedrijven. Daar moeten wij een antwoord op hebben en daar zijn we ook volop mee bezig."

Lees het hele interview met Anabel Elices Sanches in C#5, verschijningsdatum 8 juli 2022.