Logo Zoeken
Interview

‘Praten over muziek is als dansen over architectuur’

11 mei 2022 de redactie

Binnen het communicatievak zijn we nogal talig ingesteld en vertellen we corporate story’s graag in woorden. Zou je het verhaal van jouw organisatie ook kunnen omzetten in klanken en muziek? Een spannend en wonderlijk experiment, want wat is de kracht van audio? Volgens sounddesigner Niels de Jong (Tambr Sonic Branding) wordt die ondergewaardeerd: "Voor het vertellen van het verhaal van je organisatie is muziek het meest onderschatte middel.” Corporate storyteller Theo Hendriks vult aan: “We gaan op 6 juli live in de studio samen met jou op reis en ontdekken hoe een corporate story kan groeien van verwoorden, vertellen en verankeren naar verwoorden, verbeelden en verklanken."

Sound-of Story-2022.jpg

Vooruitlopend op de bijeenkomst van 6 juli kregen Niels en Theo een aantal vragen voorgeschoteld.

Logeion verkent regelmatig de grenzen van het vak en stapt er ook graag overheen. Wat vinden jullie zelf het spannendste aan de bijeenkomst die we gaan organiseren in het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum?
Niels: “Meestal nemen we flink de tijd voor het creëren van een muzikale identiteit. Ik ben heel erg benieuwd hoever we komen in deze pressure-cooker!”
Theo: “Het meest spannende aan de bijeenkomst is dat we aan de slag gaan met het verklanken van een verhaal (woorden worden klanken), en dat het publiek live bij dat proces aanwezig mag zijn.” 

Waar ligt in jullie ogen de innovatie op het deelgebied corporate storytelling?
Niels: “Muziek voor reclames bestaat natuurlijk al heel erg lang. Maar het verklanken van een corporate story is echt andere koek. Het vergt een goed begrip van het merk en de organisatie, in combinatie met een aantrekkelijk muzikaal narratief.”
Theo: “Een verhaal is zoveel meer dan enkel woorden. We hebben talloze manieren om uitdrukking te geven aan wie we zijn, waar we voor staan en waar we voor gaan. Nu doen we dat nog veelal in woorden, in symbolen (logo’s) en al dan niet bewegende beelden. Hoe zou het zijn als we dat ook in geluid, soundscapes en composities zouden weten te vangen? Dat  gaan we op 6 juli verkennen.”

Waarom hebben jullie voor de vorm van een experimentele clinic gekozen?
Niels: “Praten over muziek is als dansen over architectuur. Heel erg ingewikkeld dus. In deze clinic ligt de nadruk op doen en laten we je in korte tijd kennismaken met het vak.”
Theo: “Muziek is een ervaring, muziek moet je maken en laten horen. Het is staan en spelen. En in dat maakproces gebeuren altijd wonderlijke dingen. Je kunt er waarschijnlijk jaren over praten, maar het is veel mooier om het als experiment beet te pakken en het gewoon mee te maken.”

We gaan tijdens de clinic met elkaar op zoek naar het geluid van de corporate story van het Reinier de Graaf Ziekenhuis. Even benieuwd: hoe zou het geluid van deze bijeenkomst kunnen klinken?
Niels: “Innovatief en nieuwsgierig!”
Theo: “Als een klok!”

Ga jij woensdagmiddag 6 juli live in de studio mee op muzikale ontdekkingsreis? Er zijn nog plekken, dus geef je snel op voor The Sound of Story.