Logo Zoeken

De menselijke maat

18 augustus 2020André Manning

Zomaar een berichtje een week of zes geleden; de radiozender NH-Radio gaat experimenteren met een digitale nieuwslezer. Weliswaar midden in de nacht, op het moment dat deze digitale stem moet concurreren met digitale “playlists” van bijvoorbeeld Sky Radio waar we al jaren aan gewend zijn. En het gaat in dit geval om een proef om te kijken of teksten die door derden aangeleverd worden door robots voorgelezen kunnen worden, omdat er ’s nachts toch al geen nieuwslezers waren.

Andre Manning blog.jpg

En natuurlijk is bovenstaande vooral een interessant dossier voor onze collega’s van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, maar toch. Hoeveel van onze vakgenoten werken niet iedere dag intensief met deze beroepsgroep samen? En wat betekent dat dan voor ons? Hoe moeten wij op dit soort ontwikkelingen anticiperen, gaan wij ook diezelfde kant op en kunnen wij ook vervangen worden door technologie?

De opmars van kunstmatige intelligentie, algoritmes en technologie is ook in het communicatievak niet meer tegen te houden. Vorig jaar, tijdens C-Day liet de Delftse hoogleraar Deborah Nas, tijdens haar presentatie zien hoe de commercial voor een nieuwe auto tot stand gekomen was door vooral gebruik te maken van data en kunstmatige intelligentie. Een commercial die voorheen vooral door mensen werd gemaakt, op basis van creatieve brainstorms. En ook nieuwsdiensten als Bloomberg maken gebruik van software om bepaalde nieuwsberichten, waar menselijke duiding van minder groot belang is, te schrijven en met het publiek te delen.

Het is een open deur ik geef het toe: het gebruik van data en kunstmatige intelligentie wordt ook in ons vak steeds belangrijker. Een nieuwe campagne of communicatiestrategie die daaraan voorbij gaat is gedoemd te mislukken. Ik denk niet dat we zo snel al vervangen worden door Avatars. Maar laten we vooral goed blijven kijken hoe andere vakgebieden als journalistiek, marketing of HR gebruik maken van technologie en daar ook van leren: van de digitale nieuwslezer, chatbots die met klanten praten en de digitale recruitmentmiddelen. Of zal het voor ons vak zo’n vaart niet lopen?