Logo Zoeken

Veerkracht

5 augustus 2020André Manning

De eerste helft van 2020 zit er op. En wat een eerste helft voor Logeion, waarbij we alles uit de kast moesten halen en tijdens de rust nauwelijks tijd hadden voor het spreekwoordelijke kopje thee. Een half jaar dat onderverdeeld kan worden in drie fases: crisismanagement, digitale transformatie en scenarioplanning voor de toekomst. Nadat we op 3 maart onze laatste fysieke kennisbijeenkomst hadden georganiseerd veranderde de wereld in rap tempo en moesten wij mee veranderen. 

Andre Manning blog.jpg

Communicatie werd erkend als een cruciaal beroep en veel van onze vakgenoten belandden in een rollercoaster, waarbij de nadruk lag op crisiscommunicatie. En ook Logeion belandde in een roerige periode; fysieke bijeenkomsten werden online bijeenkomsten, ons jaarlijkse C-day werd verplaatst naar 2021 en de ook Communicatieverkiezingen vonden digitaal plaats. Ondertussen hebben we, net als andere organisaties, NOW-regelingen aangevraagd zodat we door konden blijven gaan en geen afscheid hoefden te nemen van collega’s. Een dankjewel aan onze overheid is dan ook zeker op zijn plaats.

Inmiddels zijn we weer verder en hebben we geleerd welke digitale sessies werken en welke niet. Het webinaraanbod van Logeion nam ongelooflijk snel toe en we hebben gezien dat de kennissessies populair zijn geworden. Waarbij we steeds beter inspeelden op de thema’s en problematiek die voor onze vakgenoten belangrijk zijn, met het onderwerp interne communicatie met stip op één. En we hebben ook van de #coronacrisis gebruik gemaakt om naast de kennisagenda andere processen versneld te digitaliseren, zoals bijvoorbeeld onze administratie. En we bleven natuurlijk digitaal samenwerken. Met behulp van Teams, Zoom en andere technologieën en dat ging - laten we vooral eerlijk zijn - met wisselend succes.

En nu? We staan weer op het veld en hoe gaat de tweede helft er uit zien? Veel is nog onzeker en zal met het verstrijken van de tijd duidelijker worden. We gaan door op de eerder ingeslagen weg. We blijven tot het einde van het jaar vooral vanuit huis werken en gebruiken het kantoor aan de Koninginnegracht op gepaste wijze. Ons aanbod van kennisbijeenkomsten zal een hybride aanbod blijven, natuurlijk met fysieke bijeenkomsten, en in lijn met de coronamaatregelen. En we blijven onze ‘kroonjuwelen’ koesteren; zoals onze Beroepsniveauprofielen, ons Centrum Strategische Communicatie en natuurlijk vakblad C, dat tijdens de afgelopen maanden een bijzonder gewaardeerd contactpunt was met leden. Onze digitale kanalen worden steeds belangrijker om onze rol als verbinder in het communicatievak verder te versterken. Verbinden van mensen waar het gaat om kennis, ervaring en ook op het gebied van bijvoorbeeld een nieuwe baan. Onze website is inmiddels dé site waar je de nieuwste communicatievacatures kunt vinden (in juli alleen al 40!).

We hebben de afgelopen maanden gebruikt om onszelf opnieuw uit te vinden. Daar zijn we nog niet klaar mee, maar wel een eind in de goede richting. Houd ons dus in de gaten!