Thomas van Rest: 'Ook buiten een urgente crisis moeten we flexibiliteit behouden'
In deze ‘Logeion-leden aan het werk’ spreken we de zeventwintigjarige Thomas van Rest. Na zijn studies Communicatiewetenschap (bachelor) en Business Administration (master richting marketing) is hij jonge hond geworden. Een wat? Ja, een jonge hond! Want Thomas werkt namelijk bij adviesbureau Jonge Honden in Utrecht, een organisatie bestaande uit en gerund door young professionals.
In welk opzicht onderscheiden jullie je van andere bureaus? Wat is jullie manier van werken?
“Jonge Honden is een platte organisatie zonder secretariaat, verkoopafdeling of managers. Iedereen is verantwoordelijk voor het draaiende houden en doorontwikkelen van het bedrijf. Zo werken we vier dagen in de week (maandag tot en met donderdag) voor veel verschillende en voornamelijk maatschappelijk georiënteerde opdrachtgevers. Op de vijfde dag, de vrijdag, runnen we met elkaar het bedrijf. Binnen Jonge Honden kan je er ook voor kiezen om op een gegeven moment je eigen bedrijf onder de vlag van het merk te starten. Zo word je mede-eigenaar van het bureau. Zelf heb ik afgelopen najaar de stap tot ondernemer gezet en heb ik nu samen met mijn compagnon twee junior adviseurs in dienst. Het coachen en bijdragen aan hun ontwikkeling vind ik super leuk!”, vertelt Thomas enthousiast.
Hij vervolgt: “Daarnaast ben ik dus vier dagen in de week actief voor verschillende opdrachtgevers. Zo heb ik onlangs een opdracht afgerond bij Stichting Wandelnet. Daar was ik tijdelijk de communicatieadviseur en was ik ook de campagneleider van de ‘Wandel naar je Werk’-dag. Ook ben ik betrokken bij een heel leuk project in mijn eigen stad, Leiden. Namelijk als communicatieadviseur bij het cultuureducatieproject ‘Verwonder om de hoek’. Eerder werkte ik als communicatieadviseur onder andere voor Naturalis Biodiversity Center en Solidaridad Europe.”
Jullie hebben tijdens de coronacrisis een zogeheten Thuiswerktoolkit ontwikkeld. Kun jij iets meer vertellen over hoe deze tot stand is gekomen en wat het precies is?
Thomas vertelt: “De thuiswerktoolkit, de naam zegt het al. Het is een website waar we onze werkvormen voor thuiswerken verzamelen en beschikbaar stellen. Het idee van de thuiswerktoolkit ontstond al in de eerste week van de lockdown. Bij Jonge Honden werken we natuurlijk ook thuis en als snel kwam iedereen met werkvormen en methodes om het digitale werken ook sociaal, creatief en effectief te maken. En waarom zulke leuke werkvormen voor jezelf houden? Daarom is er in anderhalve week tijd een site in de lucht gezet die voor iedereen vrij toegankelijk is. Op www.thuiswerktoolkit.nl zijn werkvormen te vinden zoals brainstormtechnieken, participatiemethodes en ideeën voor online events. Allemaal werkvormen voor het thuiswerkkantoor. Overigens staan er ook luchtige ‘werkvormen’ op hoor, zoals een Pauzedansje, een Koffieshuffle en een Pubquiz. Nieuwe ideeën en input zijn altijd welkom!”
In hoeverre merken jullie iets van de volgende fase van de coronacrisis, met de recente versoepeling van de maatregelen?
“Praktisch betekent het weer iets vaker naar kantoor. Wij hebben een maximaal aantal personen afgesproken die op kantoor kunnen werken, dus gaan we in shifts naar kantoor toe. Dat is fijn, want bij ‘samen het bedrijf runnen’ is persoonlijk contact gewoonweg heel prettig. Verder proberen we juist erg te kijken naar wat we hebben geleerd en ontwikkeld in de afgelopen periode en dat mee te nemen naar de toekomst. Zo merken we dat er veel vraag blijft naar online manieren van werken of een combi van online en offline. Vanuit onze thuiswerktoolkit hebben we een redelijk goed beeld gekregen van wat werkt, wat niet werkt en waar vraag naar is. Bijvoorbeeld voor participatievraagstukken worden wij veel gevraagd om mee te denken. Ook hebben we onlangs een aantal online heidagen voor organisaties en afdelingen georganiseerd. Je merkt dat veel projecten toch wel weer doorgaan en door moeten, soms is de vraag alleen hoe? Nou, die vraag vinden wij heel tof juist. Er zijn namelijk ontzettend veel kansen nu om het eens anders te doen dan eerst”, vindt Thomas.
Tenslotte, wat zal je het meest bijblijven van de afgelopen periode?
Thomas reageert: “Het snelle schakelen en de saamhorigheid. Als communicatieprofessional was de urgentie van heldere communicatie intern en extern super zichtbaar. Zeker aan het begin van de crisis was er veel onduidelijk en daar moet je continu op inspelen. Vanuit communicatie ben je daar als eerste bij betrokken en dat betekent snel schakelen en flexibel zijn. Dat vind ik een hele leuke uitdaging. Wat ik daarbij merkte was dat er ook veel begrip was tussen collega’s, maar ook tussen organisaties. Niet alles gaat direct perfect. Mensen accepteerden daarmee eigenlijk de flexibiliteit en dat vind ik mooi. Ook buiten een urgente crisis vind ik namelijk dat we die flexibiliteit moeten houden. Concreet betekende dat bijvoorbeeld dat ik met mijn opdrachtgever een brainstorm op maandag had over ‘hoe om te gaan met de coronacrisis’, om deze vervolgens twee dagen later weer volledig bij te schaven, omdat de context compleet was veranderd. Er ontstond een hele flexibele en actiegerichte instelling, waardoor er super veel creativiteit vrij kwam. Ik hoop dat we dat kunnen blijven vasthouden!”