Logo Zoeken

Blog van de Voorzitter: Chief Listening Officer

29 april 2020Wieneke Buurman

Iedere organisatie zou een Chief Listening Officer moeten hebben; iemand die luistert naar klanten, medewerkers en stakeholders. Een kernfunctie van communicatie. Daar pleiten een aantal collega’s in ons vak voor naar aanleiding van de discussie die er is ontstaan rondom het voornemen van Air France/KLM om hun topmannen flinke bonussen te geven. Terwijl het bedrijf in deze coronatijd bij de Franse en Nederlandse overheid aanklopte voor staatssteun. En passant ook nog aankondigde duizenden medewerkers te ontslaan.

Wieneke-705x220-def.jpg

De reputatie van de luchtvaartmaatschappij heeft daarmee een hele flinke kras opgelopen. Board en raad van commissarissen zouden het gevoel met de samenleving verloren hebben en vanuit hun marmeren toren dit plan hebben bedacht. Daarom zou er een Chief Listening Officer moeten komen. Iemand die in de gaten houdt wat er in de samenleving speelt en het draagvlak voor voorstellen moet kunnen inschatten en beïnvloeden.

Iedere communicatiecollega die het vak serieus neemt, volgt wat er speelt in de samenleving op relevante gebieden. Zonder die verbinding kun je het communicatievak niet goed uitoefenen. Luisteren naar je stakeholders, intern en extern, in relatie met hen staan, die relatie vormgeven op een manier dat organisatie en stakeholder daar wel bij varen. Dat is de kernfunctie van ons vak. Een aparte CLO is daarom wat mij betreft overbodig.