Logo Zoeken

Prikkels – Polarisatie

29 oktober 2019André Manning

Het kantoor van Logeion is mooi centraal in Den Haag gelegen. Op de Koninginnegracht, waar één keer per jaar de Gouden Koets langsrijdt en daarnaast ook regelmatig een groep demonstranten langstrekt. We zitten op gehoorafstand van het Malieveld, waar veel van diezelfde demonstranten uiteindelijk na hun tocht door de stad eindigen. En dan bedoel ik letterlijk op gehoorafstand. Dat bleek twee weken geleden toen we een dag lang de indrukwekkende motoren van tractoren konden horen, afgewisseld door klassieke boerenrock en verschillende, bekende en minder bekende, sprekers.

Andre Manning blog.jpg

Toen om kwart voor vijf ’s middags Geert Wilders werd aangekondigd heeft collega Eveline toch maar even de ramen opengezet om hem te kunnen horen vragen of de boeren “meer of minder stikstofregels uit Den Haag wilden.” Ik had de man nog nooit geassocieerd met het boerenleven -en werk, maar ja als je een populair podium kunt pakken.... Mijn verbazing werd nog groter toen ik dezelfde avond collega Baudet op hetzelfde podium zag staan. Ook daarvan wist ik niet dat hij zo’n warme band had met landbouwers en melkveehouders.

Wilders en Baudet, twee pushers waar het gaat om polarisatie. Dat wordt duidelijk uitgelegd en van context voorzien in het boek ‘Polarisatie’ van Bart Brandsma, dat in 2016 verscheen. Het geeft een bijzonder interessant inzicht in het femoneen polarisatie en de dynamiek van het wij-zij-denken.
Pushers, die in het denken van Brandsma de brandstof leveren door tegenpolen in een kwaad daglicht te stellen.

Afgelopen weekend heb ik ‘Polarisatie’ nog eens grondig herlezen, omdat de recente protesten (Hong Kong, Barcelona, Londen, Den Haag, Santiago) in mijn ogen een sterk wij-zij-karakter hebben. Ook omdat polarisatie deze week hoog op onze eigen Logeion-kalender staat. PubCom19, het Nationaal Congres Publieke Communicatie, staat dit jaar volledig in het teken van polarisatie. En sluit daarmee naadloos aan op een bijzonder actueel thema, niet alleen voor politici en beleidsmakers, maar natuurlijk ook voor communicatieprofessionals. Op die manier laten we zien dat we een goed oor en oog hebben voor wat er in de samenleving speelt en wat relevant is voor onze functie.