Logo Zoeken

Blog van de voorzitter - Goed voor alle organisaties: een CCO in de directie

1 mei 2019Wieneke Buurman

Voor communicatieprofessionals een mooi moment: op de aandeelhoudersvergadering van ING twee weken geleden vroegen aanwezigen om de aanstelling van een CCO (Chief Communication Officer). De reputatie van de financiële sector is niet al te best. ING liet afgelopen jaar zien dat dat niet onterecht is: topman Ralph Hamers zou een salarisverhoging van maar liefst 50% krijgen.

Wieneke-705x220-def.jpg

Na een storm van kritiek uit de samenleving ging dat niet door. Vervolgens bleek de bank jarenlang niet al te kritisch te zijn geweest op witwas activiteiten, wat een boete van maar liefst 775 miljoen euro opleverde. Dit zijn twee voorbeelden waaruit blijkt dat de bank Fingerspitzengefühl mist als het gaat om het omgaan met sentimenten en trends in de samenleving.

Communicatieprofessionals zijn bij uitstek degenen die de binnen- en buitenwereld van organisaties met elkaar verbinden en kunnen helpen om de verantwoordelijkheden van organisaties ten opzichte van de samenleving vorm te geven. En dat moet gebeuren op het hoogste niveau: de directie. Dan worden reputatie- en stakeholdermanagement serieus genomen en krijgen de positie die de organisatie verder kan brengen. Ik gun iedere organisatie een CCO in de directie.