Logo Zoeken

Prikkels - #DOESLIEF

6 maart 2019André Manning

Voor wie het nog niet wist, eerder deze week is de #DOESLIEF-campagne van Sire gestart. Een interessante campagne waar ook door een aantal Logeion-leden aan is meegewerkt en die gericht is op het terugdringen van onaardig gedrag. Daarbij gaat het niet alleen om de excessen die het nieuws halen, maar meer nog om alledaags onaardig gedrag. Onaardig gedrag waar we allemaal weleens mee te maken hebben; toeschouwers en spelers die scheidsrechters belagen, voordringen bij het instappen in de trein, bumperkleven, een middelvinger opsteken tegen medeweggebruikers of een kassière afsnauwen (en laten we de recente buitensporigheden bij de Intertoys nog maar buiten beschouwing laten). 

Andre Manning blog.jpg

In de #DOESLIEF-campagne laat Sire harde statistieken zien en concrete voorbeelden van dit soort dagelijks onaardig gedrag. Voor de campagne worden alle middelen en kanalen ingezet, #DOESLIEF is overal te zien. Er zijn in totaal bijna twintig verschillende radiospots gemaakt, negen tv-commercials en verschillende campagnebeelden die zowel online als ook in de wat meer traditionele outdooruitingen kunnen worden gebruikt.

Gedragsverandering is een belangrijke uitdaging in communicatiecampagnes. Soms gemakkelijker te realiseren en vaker wat moeilijker. Morgen, donderdag 7 maart, is er een DOESLIEF‐dag waarbij een dag lang haatberichten op sociale media een reactie kunnen verwachten. Immers, volgens de berekeningen van Sire waren er in 2018 bijna 150.000 scheldtweets met het woord kanker erin. Ik vind #DOESLIEF een geweldig mooi initiatief en wat mij betreft mag iedere dag een #DOESLIEF-dag worden.