Blog van de Voorzitter: Zijn tarieven een dingetje?
Communicatieprofessionals doen hun werk met enthousiasme, overtuiging en betrokkenheid. Erkenning en waardering daarvoor zijn belangrijk. De financiële waardering is, hoewel die over het algemeen niet bovenaan het lijstje staat van wat ons werk de moeite waard maakt, net zo goed van belang. Ook communicatieprofessionals moeten hun hypotheek of huur kunnen betalen en boodschappen kunnen doen. Ten tijde van de economische crisis, die inmiddels al weer een tijdje achter ons ligt, is de beloning voor communicatiemensen lager geworden.
Zowel salarissen als tarieven voor zzp’ers en freelancers stonden onder druk. Niet heel raar in crisistijd. Communicatiebudgetten werden bevroren, communicatieafdelingen moesten de broekriem aanhalen en in het ergste geval moest er zelfs afscheid worden genomen van collega’s.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. Onze economie groeit kwartaal na kwartaal. Echter, in verschillende media lees je dat de Nederlandse burger daar nog niet echt de vruchten van plukt. En waar voor andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de bouw, de uurtarieven weer zijn gestegen, zie ik dat in onze branche veel minder. Ja, de tarieven die opdrachtgevers aan bureaus betalen liggen aardig op het niveau van voor de crisis. Maar in uurtarieven en salarissen zie ik een omgekeerde beweging. Ik vraag me af hoe dat komt. Is er overaanbod van communicatiemensen en is dit het resultaat van marktwerking? Speelt in de overheid de aanbestedingswetgeving wellicht een rol? Of wordt communicatie minder gewaardeerd? Ik hoor graag reacties!