Logo Zoeken

Blog van de voorzitter: 'Het wordt tijd voor een CEO met een communicatieachtergrond'

25 juli 2018Wieneke Buurman

Want waar blijven ze, die communicatievrouwen en -mannen die vanuit de top hun organisatie door roerige tijden loodsen? Die actief werken aan de reputatie van hun organisatie, meewegen bij het vormgeven van hun strategie en beslissingen nemen?

wieneke705x220.jpg

Uit onderzoek blijkt dat topmensen reputatieschade op de eerste plaats zetten van organisatierisico’s. Een goede reputatie komt te voet en gaat te paard; zorgvuldig en consequent daaraan werken, in constante dialoog met de omgeving, is van levensbelang voor organisaties. Onze samenleving wordt steeds transparanter. Grenzen tussen organisaties en hun omgeving vervagen steeds meer. Waar blijft de CEO die met kennis en kunde stuurt op de positionering van de organisatie in de omgeving en zo een goede uitgangspositie creëert voor commerciële en financiële activiteiten? En die begrijpt dat ook persoonlijke profilering daar wezenlijk aan bijdraagt?

Er zijn organisaties voor wie de situatie rijp is om dat eens te proberen. Die door onhandig opereren flinke deuken in hun reputatie hebben opgelopen. En die een topmens die zelf gericht stuurt op publieke opinie goed kunnen gebruiken. Eneco, misschien een idee voor jullie? Of voor ABN Amro, als Kees Dijkhuizen ermee ophoudt? Bijvoorbeeld ING, is jullie reputatie al hersteld van de klap na het gedoe over het salaris van Ralph Hamers? Het zou mooi zijn als er eens het lef getoond zou worden om buiten de geijkte boardrooms te kijken bij het vinden van nieuwe topmensen.