Terugblik: NoorderBaanBattle finalist Galjaardprijs 2016
De NoorderBaanBattle deed in 2016 mee voor de Galjaardprijs. In het provinciehuis van Zuid-Holland kregen ze, als finalist, het podium voor een vlammend betoog om op een andere manier aan de slag te gaan met het werken aan werk. "Sinds onze deelname aan de Galjaardprijs 2016 is het goed gegaan met de NoorderBaanBattle (NBB). De NBB is een campagne waarmee we op een andere manier werkzoekenden in positie brengen om succesvol te werken aan werk. Dit jaar zijn we al vijf jaar bezig in Noord-Nederland. We brengen ruim 70 procent binnen een half jaar naar een passende bestemming waarbij deelnemers 25 procent groeien op softskills," zo vertelt Arjen P. van Leeuwen, initiator en campagneleider van de NBB. Inmiddels is er ook belangstelling uit andere delen van Nederland.
"We hebben de BaanBattle inmiddels uitgebreid met een revolving Sociaal Maatschappelijk Fonds, waarmee we bedrijven committeren die naarstig op zoek zijn naar geschikt personeel, wat een steeds schaarser goed blijkt ondanks de volle kaartenbakken bij het Werkplein. De bedrijven financieren het Sociaal Maatschappelijk Fonds waaruit de BaanBattle wordt betaald. De lokale overheid vult het fonds achteraf aan op basis van de geboekte resultaten. Een deel van dat bedrag blijft in het fonds waardoor deze bij 30 procent resultaat volledig is aangevuld. Het andere deel gaat naar buurten waar de werkzoekende succesvol is geweest. Door elkaar te helpen verdient een buurt geld voor eigen wensen. Bijvoorbeeld: een buurt doet met tien personen mee en er vinden zeven werk, dan krijgt de buurt 14.000 euro vrij te besteden! Op dit moment zijn er gesprekken gaande met diverse belangstellende gemeenten," aldus Van Leeuwen.
Wil je meer lezen over de NoorderBaanBattle? Lees dan dit verhaal dat gepubliceerd werd in het boek 'Communicatieverhaal halen 2016, 16 Galjaardparels en 18 smaakmakers over het vak' van Miranda M. Mulder en Arjen P. van Leeuwen.
Galjaardprijs 2018
De Galjaardprijs wordt elk jaar uitgereikt aan het beste communicatie project of activiteit in het publieke domein (dit is breder dan overheidscommunicatie omdat de overheid steeds meer met allerlei partijen samenwerkt). De jury beoordeelt de inzendingen op basis van de drie Galjaardcriteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impactvol qua resultaat. Tot 1 juli 2018 kan je ook jouw case inzenden voor de Galjaardprijs 2018. Nog drie weken de kans om mee te doen. Gewoon doen! Deel je verhaal!