Wakker liggen
Trend uitgelicht: creating shared value
Op weg naar mijn opdrachtgever hoor ik een warm pleidooi om meer te slapen. "Lees het boek 'Why we sleep'", klinkt de autoradio, "want daar staan eyeopeners in." "En…de auteur beschouwt het als een compliment als je erbij in slaap valt", zegt de geïnterviewde zonder cynisme. In dit boek lees ik later dat 45-plussers, die minder dan 6 uur per nacht slapen, 200% méér kans maken op een hartaanval en beroerte dan wie 8 uur per nacht slaapt.
Bij de opdrachtgever deel ik de Logeion-trends 2018/2019 uit. En vraag aan mijn gesprekspartners om aan te geven welke twee trends voor de organisatie het belangrijkste zijn. Na enig dubben komt ‘creating shared value’ als eerste naar voren. Dat doet me plezier. Er zijn net nieuwe kernwaarden geformuleerd in de organisatie. Die moeten de komende weken en maanden tussen de oren komen. We bespreken enkele creatieve mogelijkheden om met die kernwaarden aan de slag te gaan.
Bij Bex* gingen we op werkbezoek bij een vliegveld, een rechter, een restaurant, een universiteit, een kleermaker, een marktkoopman toen we onze kernwaarden invulling wilden geven. Ik denk nog altijd met plezier terug aan een indrukwekkend werkbezoek aan een universitaire opleiding industrial design waar ik aan deelnam. Wéten jullie eigenlijk waar het bestuur van wakker ligt?, hoor ik mezelf vragen. Zonder aarzelen formuleren mijn gesprekspartners de antwoorden. Dat doet me opnieuw plezier. In de formulering van de trend ‘creating shared value’ komen de woorden raad van bestuur en bestuurders helaas niet voor. Er had van mij ook mogen staan: ‘Wéét waar jouw bestuurders van wakker liggen’, want dan kan je je als professional daarmee verbinden en adviseren. Daarmee help je niet alleen goede oplossingen te vinden. Je draagt ook bij aan het geluk van de bestuurder die beter en méér kan slapen. Da’s gezond hoor!