Prikkels - “I have a dream”
Nog een week en dan komen ongeveer zeshonderd vakgenoten in Nieuwegein bij elkaar voor het jaarlijkse Logeion-vakcongres voor communicatieprofessionals, C-DAY17. Inderdaad, opnieuw meer aanmeldingen dan in het jaar daarvoor. En terecht: het is een prachtig programma met mooie workshops, interessante keynotes en natuurlijk de verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar. Kortom, een geweldige dag voor ons vak. En is het dan niet wrang dat ik amper een paar dagen geleden op de site van onze collega’s van Communicatie online las dat ons vak nog steeds laag scoort qua aanzien: https://localfocus2.appspot.com/5922cfd31b442.
Ik geef het onmiddellijk toe, het is maar een lijstje en het onderzoek en de functieomschrijving voorlichter dekken slechts een klein deel van ons vak. Maar toch, hoe kan het dat nou dat wij er niet in slagen om ons prachtige vak meer aanzien te geven. We zijn en worden opgeleid aan hogescholen en universiteiten, we zitten met grote regelmaat aan de bestuurstafels, we adviseren op het gebied van communicatie ter ondersteuning van verandertrajecten, crisiscommunicatie, reputatiemanagement in bedrijven, overheden, publieke organisaties of als zelfstandige professionals. We beïnvloeden tienduizenden - zo niet honderdduizenden - collega’s, bestuurders, consumenten, burgers, patiënten etc. We zijn betrokken bij ingewikkelde problematiek met zoveel verschillende stakeholders en geven met z’n allen ieder jaar miljoenen euro’s uit aan communicatie middelen. En dan nog is er zoveel werk aan de winkel als gaat om onze eigen reputatie.
Een pasklare oplossing om het aanzien van ons vak te verbeteren heb ik niet, wel mijn gedachten. Wellicht dat we onszelf kleiner maken dan nodig en nog steeds te veel op onze output worden beoordeeld in plaats van datgene wat er door onze output in gang wordt gezet, de outcome. En belangrijker nog, dat onze opdrachtgevers en stakeholders dat ook zo zien. Daar ligt een mooie uitdaging, ook voor Logeion. Daarom willen we onze leden ieder jaar weer een inhoudelijk sterk programma bieden waar je als communicatieprofessional voortdurend beter van wordt. En de kennis, ervaring en middelen krijgt om dit uit te dragen. Misschien is dat nog wel iets waar we meer aandacht aan moeten besteden.
Omdat ik stiekem hoop dat hetzelfde onderzoek volgend jaar weer plaatsvindt, wil ik graag mijn droom met jullie delen. Hoe kunnen we er met z’n allen voor zorgen dat we in ieder geval tien plekken stijgen op eerder genoemd lijstje? Niet om het lijstje maar omdat ik denk dat we er allemaal baat bij hebben! Iedere suggestie is meer dan welkom.