Logo Zoeken

‘Ons Water’ en ‘Als de dijken breken’ (Galjaardnominatie 2015)

8 maart 2017Arjen P. van Leeuwen

Iedereen had het eind 2016 over de tv-serie ‘Als de dijken breken’. Als het buiten hard regende, hoorde je om je heen: ‘Nou, als de dijken maar niet breken, haha!’ Het was goed voor het waterbewustzijn, en dus een steun in de rug voor ‘Ons Water’. ‘Ons Water’ is de gezamenlijke publiekscommunicatie van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor watermanagement in Nederland. En in 2015 een van de genomineerde projecten voor de Galjaardprijs. Tot 11 mei, de Galjaarddag 2017, zullen we een aantal inspirerende verhalen van Galjaardinzendingen 2015 de revue laten passeren met de vraag: Hoe gaat het nu met jullie project/campagne.

blog-galjaard.jpg

Wil je het artikel uit Communicatieverhaal Halen 2015/Galjaardboek 2015 over Ons Water nog een keer lezen, klik dan hier!

De netwerk-methode van ‘Ons Water’ is: met onswater.nl een gezamenlijk contentplatform bieden waar mensen op hun postcode info en verhalen kunnen selecteren, met acties slim inhaken, promoten van gezamenlijke waterevents en in het voorjaar en najaar een Week van Ons Water organiseren met uitjes in het hele land, landelijk gepromoot met radiospots en doelgroepmedia zoals Kidsweek.

Week van Ons Water
Chris Sol, strategisch communicatie adviseur van het programma Ons Water: “Water is leuk en er is overal in Nederland veel te zien en te beleven. Bij dijkenprojecten, in watermusea, bij de rioolwaterzuivering en in de natuur. We hebben de boodschap dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is als we denken. We willen met de Week van Ons Water iets creëren dat vergelijkbaar is met de Open Monumentendag.” Het aantal deelnemende organisaties neemt toe en het aantal uitjes waar je naar toe kan ook; afgelopen najaar waren het er 228. Ook het aantal bezoekers stijgt volgens verwachting; in het najaar van 2016 al meer dan 30.000.



Inhaken met #zohoog
Bij een thema als ‘water’ is de urgentie die mensen voelen niet heel groot. Bij de waterschappen zeggen ze wel eens: geef ons heden ons dagelijks brood, en af en toe een watersnood. Chris Sol: “De TV-serie ‘Als de dijken breken’ was zoiets als een watersnood.” De kijkcijfers waren onverwacht hoog. Bij de start zo’n 1,7 miljoen kijkers, inclusief uitgesteld kijkersgedrag bijna 2,2 miljoen. En de laatste uitzending trok zo’n 1,4 miljoen kijkers. “De serie kwam voor ons als geroepen. We hebben vooraf met de EO expertgesprekken gehad, maar ze hebben hun eigen ding gedaan.  Wat overheidscommunicatie niet kan, is wel te realiseren met zo’n dramaserie op TV: talk of the town zijn. Het ligt niet voor de hand dat mensen massaal bang zijn geworden voor een grote overstroming, maar wel dat mensen aan het dénken zijn gezet. Wat zo’n TV-serie niet kan en overheidscommunicatie wel is dat we mensen betrouwbare informatie geven over hun situatie.”

Het ministerie van IenM, Rijkswaterstaat en de waterschappen, partners in Ons Water, hebben ingehaakt met de actie #zohoog. Mensen konden uitrekenen op onswater.nl of overstroomik.nl hoe hoog het water bij hen in de buurt kan komen. Angelien van de Ridder, communicatieadviseur  van Rijkswaterstaat: “We hebben mensen verleid om een blauwe streep te zetten op hun huis en de selfie te delen via sociale media. Dat is niet massaal gedaan, maar rond de 200.000 mensen zijn wel op de websites geweest om hun overstromingsrisico uit te rekenen. We zijn hiermee half oktober begonnen tijdens de Week van Ons Water.”



RTL Late Night
Met filmpjes van hoofdrolspelers Gijs Scholten van Aschat en Susan Visser, weervrouw Helga van Leur, watergezant Henk Ovink en directeur van het Rijksmuseum Taco Dibbits is op sociale media de aandacht getrokken. De grootste aandachttrekker was de kick off voor de eerste aflevering op 31 oktober bij RTL Late Night met minister Schultz en hoofdrolspeler Gijs Scholten van Aschat. Angelien van de Ridder: “Over de timing van deze kick off is natuurlijk vooraf nagedacht. We hadden de mazzel dat RTL Late Night ervoor openstond. We kozen voor een week waarin op Marken een grootschalige crisisoefening was, het Deltacongres plaatsvond en de minister aanwezig was bij de oplevering van de laatste versterking van de zwakke schakels in de kust bij Cadzand.”

Veel media hebben de hype opgepikt, mensen aan het dénken gezet en de aandacht daarbij gevestigd op onswater.nl en overstroomik.nl. Op het intranet van IenM en RWS is de serie ‘Als de dijken breken’ van commentaar voorzien door de experts die we in huis hebben. Het verhaal van onze RWS-expert was zo aansprekend dat RWS het heeft verspreid via twitter. Dit is weer opgepikt door de NOS, die een mooi item met hem maakte over de vraag of de dijken echt kunnen breken. Chris Sol: “Al deze aandacht voor het thema water laat zien dat veel Nederlanders weer bewuster zijn geworden dat we in een bijzonder land leven. We zijn nooit klaar met ons water.”

Een mooi verhaal van 1 van de genomineerden voor de Galjaardprijs 2015. Wil je meer over ze lezen? Hier lees je het over Ons Water uit het Galjaardboek 2015/Communicatieverhaal Halen of kijk op www.onswater.nl.