Logo Zoeken

Klimaatakkoord Parijs nog fier overeind dankzij bedrijfsleven

15 februari 2017Annemarie van Oorschot

Een historische dag was het, 12 december 2015. Bijna tweehonderd landen, waaronder de Verenigde Staten van Barack Obama, tekenden het klimaatakkoord in Parijs. Zij spraken af versneld de klimaatproblematiek aan te pakken, te beginnen met maatregelen tegen CO2-uitstoot. Een golf van opluchting ging door de wereld want iedereen, op een handjevol klimaatsceptici na, is ervan overtuigd dat als we niets doen, aan het leven op aarde een einde komt.

Parijs.jpg

En toen kwam Trump. Tijdens de verkiezingscampagne noemde hij de klimaatverandering een verzinsel en wilde hij uitzoeken hoe het Parijsakkoord zo snel mogelijk kon worden opgezegd. Inmiddels is hij president van Amerika en lijkt hij daadkrachtig aan de slag te gaan met zijn beloftes. De muur aan de grens met Mexico wordt gebouwd, twee lange oliepijpleidingen komen er en een communicatieverbod voor het milieuagentschap EPAS is ingevoerd. Het is wachten op het moment dat Trump het klimaatakkoord voor de camera’s doorscheurt en een duim opsteekt.

Maar in november 2016 zei Trump in de New York Times dat er ‘enig verband’ is tussen de opwarming van de aarde en het gedrag van de mensheid. En dat hij met een ‘open mind’ naar het klimaatakkoord wil kijken. De vraag is waar deze mildere houding van de president vandaan komt. Wellicht heeft de open brief van driehonderd belangrijke Amerikaanse bedrijven, waaronder Starbucks, Nike en Levi Straus, indruk op hem gemaakt. Ze vragen de nieuwe president om te werken aan een koolstofarme economie. Inmiddels zijn er al zeshonderd bedrijven die achter dit verzoek staan.

Nederlandse bedrijven benadrukken al langer publiekelijk het belang van maatregelen tegen de opwarming van de aarde. In NL Next Level, het investeringsprogramma van de Nederlandse werkgeversorganisaties, vormt de energie transitie een van de belangrijkste onderdelen. Bedrijven omarmen ook de zeventien werelddoelen van de Verenigde Naties, waaronder 7: Clean Energy en 13: Climate Action. En recent hebben sommige ceo’s en VNO-voorzitter Hans de Boer eigen verkiezingsposters ontworpen met de leuze: Kies voor klimaat! Klimaat is niet links of rechts. Een serieuze knipoog naar de aankomende Tweede Kamerverkiezingen.

Bedrijven pakken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen die meer dan in het verleden uit. De tijd moet het leren, maar alles wijst erop dat dit een effectieve, positieve manier is om invloed uit te oefenen. Iets waar ook populistische politieke leiders rekening mee moeten houden.

Annemarie van Oorschot is werkzaam als communicatieadviseur bij VNO-NCW.