Logo Zoeken

Patiëntgerichte communicatie? Uh…jij bent toch van de folders?

7 februari 2017Liduine Konings

Sinds ik in de gezondheidszorg werk heb ik vanuit verschillende functies van alles gezien en geleerd: de directe zorg voor de patiënt als verpleegkundige, de impact en het kanaliseren van uitbraken van infectieziekten als deskundige infectiepreventie en nu ben ik al een aantal jaren geleden ‘beland’ in het vakgebied patiëntgerichte communicatie. Diverse werkvelden met één belangrijke overeenkomst: goede communicatie naar de patiënt is cruciaal.

zorgcommunicatie.jpg

Toen ik een paar jaar geleden werd aangenomen voor de functie coördinator patiëntgerichte communicatie kon ik mijn geluk niet op. De zorg voor patiënten indirect verbeteren, door te helpen de communicatie in de zorg te verbeteren. Geweldig! Maar waar moest ik beginnen? Want ik wist dat er veel veranderd was in het vakgebied sinds ik in 2005 was afgestudeerd. De solo functie die ik overnam bestond voornamelijk uit het aanpassen van folderteksten en het aansturen van een voorlichtingscentrum dat niet meer lekker liep. Dit wilde ik anders doen. Het vak gaat toch veel verder dan dat? Werk aan de winkel dus!

Met behulp van een handboek patiëntenvoorlichting van mijn voorganger, kennis van de opleiding, informatie van de beroepsvereniging en ja, zelfs googelen ben ik van start gegaan. Daarbij hield ik mijn ogen en oren open: Wat gebeurt er in huis, wat zijn nieuwe inzichten, waar moeten wij als ziekenhuis aan voldoen? Sparren met collega’s in huis, maar ook informeren bij collega’s van andere ziekenhuizen. Wat een schat aan informatie heb ik inmiddels verzameld.

En nu (inmiddels 2 kinderen en diverse veranderingen op de werkvloer verder) kan ik zeggen: ik ben echt geland in mijn functie, de basis is gelegd. Want een basis leggen is nodig heb ik gemerkt. Een (beleids)plan waar je op kan terugvallen, projecten vanuit kan opstarten, kan aanhaken op ontwikkelingen binnen de organisatie én patiëntgerichte communicatie een smoel kan geven binnen je organisatie. Ik kan elk beginnend communicatieprofessional in de zorg aanraden om een beleidsplan te schrijven. Het is een fundering waar ik me aan kan optrekken en die verbonden is aan richtlijnen waar we ons als ziekenhuis aan willen en moeten conformeren.

Ik ben blij dat het zover is dat ik mijn plan kan uitdragen en implementeren in onze organisatie. Tuurlijk help ik nog met folderteksten en informatieve activiteiten en dat vind ik ook leuk, maar het gaat nu zoveel verder dan dat!