Logo Zoeken

Logeion Live Outdoor: Frisse ideeën over communicatiestrategieën

14 oktober 2016Bernadet Timmer

De opening van het nieuwe kennisseizoen van Logeion op 12 oktober ging gepaard met een frisse herfstwandeling bij Fort Vechten (Bunnik) onder de titel ‘Logeion Live Outdoor’. De leden gingen naar buiten voor het bespreken van de belangrijkste thema’s na een inleiding van docent/trainer/schrijver Wil Michels over communicatiestrategieën. De gesprekken vormen het begin van een dialoog die Logeion komend jaar wil voeren over de profilering en positionering van communicatie in het algemeen en die van Logeion in het bijzonder.

Logein-Live-Outdoor.jpg

Carola van Kester en Ingrid Spruit van de Adviesraad Programmering en Trends van Logeion, mede-organisatoren van deze activiteit, verzorgden de aftrap van deze ‘Walk the Talk’. Met deze bijeenkomst willen ze andere paden verkennen, nieuwe terreinen ontdekken, kortom: innoveren. Carola: “We werken met elkaar aan een inspirerend programma, door verhalen te delen en goed te luisteren. Al wandelend komen we de gespreksonderwerpen tegen, zoals innovatie, leiderschap en digitalisering.”

Mensen raken, niet pushen
Wil Michels presenteerde in hoog tempo zijn beeld van creatieve communicatiestrategieën, die hij in de loop der jaren verzamelde en bundelde in een aantal boeken. “Het vak verandert heel snel: je weet vaak niet welke kant het opgaat. Emotie is heel belangrijk. Als je die niet raakt, raak je mensen helemaal niet.” Met klantreizen ga je ‘op de emotie zitten’: je kijkt hoe iemand iets doet en hoe hij dat ervaart. Zowel de positieve ervaringen als de frustraties zet je in een ‘empathy map’. “Je moet op het juiste moment voor de doelgroep aanwezig en relevant zijn. Dat betekent dat je heel veel dingen loslaat, geen berichten meer gaat pushen.”

Volgens Wil is de focus van communicatie verschoven van ‘extern’ naar ‘relatie’. (Bewegend) beeld is daarbij ook een belangrijke trend. “Kijk maar naar de populariteit van vloggers en Instagram.” Zelf volgde Wil een cursus filmkunde, om meer over deze vorm van communicatie te weten te komen. “Film is meer dan een middel om een verhaal te vertellen. De emotie wordt vooral opgewekt door de vorm; de inhoud bepaalt dat maar voor 10%.”

Excellent versus Euroshopper                     
Zijn advies is te focussen door een lijstje te maken van vijf dingen die je excellent doet. De rest mag je doen op ‘Euroshopperkwaliteit’. Die prioritering is nodig, want “de nadruk ligt nu vaak op realisatie, we zijn nog te veel bezig met ‘dingetjes’.” Hij adviseert om ons te verdiepen in het bedrijf, successen te promoten en strategisch te denken: waar ligt het management wakker van? Hij verwijst naar de drie R’en die voormalig Logeion voorzitter Ron van der Jagt noemde over de verwachtingen van het management: reputatie en advies, regie en realisatie.

Communicatiecanvas
“Directies kicken op reputatie. Imago zegt ze niet zoveel. Je kunt niet meer met SWOT’s aankomen: jongere generaties zijn opgeleid met het business model canvas.” Daarmee beschrijf je op één A3 de interne analyse, strategie, middelen, stakeholders, doelgroepen, positionering, propositie, content, externe analyse, concept, tijd en budget. Het voordeel? “Je werkt niet overal lineair aan.” De collectieve ambitie moet worden uitgedrukt in het ‘why, how en what’ van Sinek, al is het helemaal niet zo gemakkelijk het ‘why’ te bedenken. “De basis voor je strategie is inzicht. Wat is de organisatievraag en wat is de communicatievraag?”

Kernwaarden (“waar menig adviseur veel aan verdiend heeft”) zijn vaak niet onderscheidend genoeg. Je kunt je strategie beter een aansprekende naam te geven, zoals familie- (van losse eilanden één geheel maken), participatie- (wil je betrokken mensen, betrek ze dan) of fanstrategie (fans maken een merk). “Je moet kiezen om gekozen te worden; eerst schrappen, dan kun je scheppen. Wat moet je starten, wat moet je stoppen, wat moet sneller en wat kan wel wat rustiger aan? Een goed strategisch verhaal vertel je binnen drie minuten. Het moet verleidelijk zijn. Beeldend. Als het origineel en uitdagend is, wil iedereen meedenken.”

Een goede communicatiestrategie is dus kort, beeldend en origineel. Al wandelend rond het gerestaureerde fort lieten de deelnemers hun gedachten gaan over de toekomst van communicatie en de rol die Logeion daarin kan hebben. De ‘opbrengst’ van de dag werd gevangen in tekeningen. Die beelden zullen, als het goed is, deel gaan uitmaken van ons eigen ‘communicatiecanvas’.

Actief lid van het jaar
Aan het eind van de middag was er een verrassing voor Carola van Kester: zij werd door de nieuwe voorzitter van Logeion, Wieneke Buurman, uitgeroepen tot Actief Lid van het Jaar 2016. Carola was door Logeion verkozen uit de tien actieve leden van de maand, die ook in de C stonden. Als Actief lid van het jaar ontving Carola een cheque van 1.250 euro van Frankwatching en een bos bloemen voor haar inzet.