Logo Zoeken

TU Eindhoven wint World Solar Challenge 2015 - deel 3

27 oktober 2015Charlotte van den Heuvel

Eerder deze week sprak ik met mijn collega’s van Delft en Twente over de zonnewedstrijd en de bijhorende media-aandacht. Want hoewel het team van Eindhoven geen concurrent is vanwege het feit dat we in een andere categorie van de World Solar Challenge rijden, word ik persoonlijk toch wel competitief als het om media-aandacht gaat in Nederland. ;-)  Soms wordt er aan mij of collega’s gevraagd waarom Delft meer media-aandacht krijgt. Dat is tekenend voor de situatie gezien de hoeveelheid output én de verhouding in ondersteuning van PR van de teams. Maar buiten dat is het vooral goed uit te leggen aan de hand van perceptie.

Solar-Team-Eindhoven-deel-3-Winnaars.jpg

De snelle eenpersoonsauto klasse (Challengers) wordt al sinds 1986 gereden. Delft rijdt al 15 jaar mee en heeft de zonnewedstrijd in Australië daarmee in Nederland op de kaart gezet. Eindhoven rijdt dit jaar voor de tweede keer in de sinds 2013 geïntroduceerde categorie voor gezinsauto’s (Cruisers). Niet alleen wordt de Cruiser klasse door de World Solar Challenge als klasse B gecommuniceerd, ook de waarneming in Nederland is dat wij in de B-categorie rijden. Let maar eens op de berichtgeving over de World Solar Challenge van afgelopen week in nieuwsmedia. Er is veel aandacht voor de (spannende) wedstrijd tussen Twente en Delft. Eindhoven wordt vaak als laatste benoemd. Meestal in een alinea maar helaas ook vaak via een bijzin.
Dan de uitleg van de beoordeling van de gezinsauto’s. Want waar Twente en Delft een zeer spannende race rijden op basis van tijd, geldt bij ons een ingewikkelde formule om de winst te berekenen. Dat begint al met de finish op vrijdag, gevolgd door de uitslag op zondag (!). En hoe leg je eenvoudig uit aan een journalist dat het nek-aan-nek gaat in het klassement, terwijl de concurrent 50 minuten voor ons ligt?
Tot slot, wat ik al eerder noemde: de finish. Wie het eerst finisht, is de winnaar bij de Challengers. Vrijdagochtend om 04:00 Nederlandse tijd finishen, is perfect om klaar te zitten voor radio en TV in de ochtend. Wij krijgen echter op zondagmiddag de uitslag. Dat is ook een prima timing, maar dan heerst er nog de opvatting dat de wedstrijd al voorbij is. En dus is een tweede Nederlandse team die in een andere categorie wint, minder nieuwswaardig.

Wat ik ermee zeggen wil: Het is niet de grootste uitdaging om 'online in de outback' te zijn. Het is een grotere uitdaging om ervoor te zorgen dat de perceptie verandert in Nederland rondom de wedstrijd. Door uit te leggen hóe bijzonder het is wat het Eindhovense team doet. Bijvoorbeeld door een vergelijking te maken tussen onze zonneauto en diens prestaties versus een reguliere auto op de markt. Door media te enthousiasmeren en te zorgen dat een ingewikkelde formule begrijpelijk is. En tot slot bij de organisatie van de World Solar Challenge veranderingen teweeg brengen die ervoor zorgen dat de Cruiser een groter podium krijgt. Bijvoorbeeld door te zorgen dat de finish ook daadwerkelijk de finish is.
Het zijn uitdagingen die tevens de persoonlijke drive zijn voor mijn werk: Eindhoven op de kaart te zetten. Weg met die bescheidenheid. Roep maar eens wat harder dat we een record hebben door 1.500 kilometer met twee personen te rijden. En als de studenten, maar ook de mensen van onze organisatie dat vaker uitdragen en zo nog vaker in de media komen ben ik blij. Dat is wat mijn werk als persvoorlichter en communicatieadviseur voor de organisatie Technische Universiteit Eindhoven zo leuk maakt.

Charlotte van den Heuvel werkt als persvoorlichter voor de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Van 18 – 25 oktober reisde ze samen met Solar Team Eindhoven, een studententeam van TU/e in Australië om verslag te doen over het team tijdens de World Solar Challenge.

Update: Eindhoven wint World Solar Challenge voor zonneauto's in Cruiser-klasse

Bron: Tweakers.net

Het team uit Eindhoven heeft de World Solar Challenge in de zogenaamde Cruiser-klasse op zijn naam geschreven. De Nederlanders waren in de zonneautorace niet de snelste, maar haalden voldoende punten op de juryonderdelen om als nummer 1 gekroond te worden. In de Cruiser-klasse spelen energieverbruik, het aantal vervoerde passagiers en de praktische eigenschappen van de auto een rol. Daardoor gaat het dus niet om de pure snelheid en wie het eerst bij de finishlijn aankomt. Daardoor is het mogelijk dat de Eindhovenaren, die als tweede eindigden achter een Japans team, alsnog op de eerste plaats belanden. De jury sloeg het comfort van de zonneauto, de Stella Lux, hoger aan dan bij de Japanse concurrenten.

Voor het team uit Eindhoven betekent het de tweede overwinning in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge. Ook in 2013, toen de vorige editie van de zonneautorace werd gehouden, wonnen de Nederlanders met een toenmalige versie van de Stella Lux. In de auto waarmee dit jaar gereden werd passen vier personen, al werd niet altijd met zoveel personen gereden tijdens de race. Volgens de makers is de Stella Lux bedoeld als gezinsauto.

Op het podium werd ook het team uit Delft geëerd. Zij deden mee in de Challenger-klasse, waar het ging om pure snelheid. Het team uit Delft behaalde met de zonneauto Nuna 8 de eerste plaats, vlak voor het team uit Twente. Ook voor de Delftenaren is het niet de eerste keer dat zij de World Solar Challenge winnen. Het Belgische team uit Leuven eindigde in deze editie als vijfde.

Solar Team Twente won de Technical Innovation Award van de Solar Challenge. Dit werd zondagavond bekendgemaakt tijdens de ceremoniële afsluiting van het evenement. Het team kreeg de award voor het 'geheime wapen' Sabine of Solar Array Balancing Interface Not Expected. Met Sabine wordt de energie verdeeld over verschillende zonnecellen in een array, waardoor de zwakste schakel, een cel in het array in de schaduw bijvoorbeeld, de maximale output van de andere cellen minder negatief beïnvloed. Bijvoorbeeld: een cel levert 3 watt, 2 andere cellen in het array leveren 6 watt. Dan zouden die andere cellen onder normale omstandigheden maximaal 3 watt kunnen leveren. In dit geval wordt het gebalanceerd, zodat alle cellen 5 watt leveren in plaats van 3 watt. Een winst van 6 watt.