Logo Zoeken

Varkens zoeken storyteller

12 oktober 2015Marieke Ploegmakers

Varkenshouders in Nederland zoeken een verhaal. Een verhaal dat er voor zorgt dat consumenten meer varkensvlees gaan eten. De consumptie van varkensvlees daalt. Gezond en verantwoord eten is ‘hip’. Eten met een verhaal. Varkensvlees mist dat verhaal en wordt bestempeld als ongezond en niet onderscheidend. Of hoe het vorige week tijdens een debat over de varkenssector werd omschreven: Ik ga varkensvlees halen' = 'neem je paprika mee?', 'Ik koop een auto' = 'welke?'

LOGNW_Shutterstock-story.jpg

Het omfietsvarken

Tijdens het debat, georganiseerd door Foodlog en de provincie Brabant, stond het "omfietsvarken" centraal. Varkensvlees waar je net iets meer voor over hebt, een stukje omfietsen bijvoorbeeld. Dit doordat het vlees beter smaakt, de varkens meer ruimte hebben of je het gewoon de boer gunt. Het is al enige tijd crisis in de varkenshouderij. Er zijn gewoonweg te veel varkens. Hierdoor is het aanbod groter dan de vraag. Het aantal varkenshouders daalt al een aantal jaar achter elkaar, het aantal varkens daarentegen niet. De sector lijkt opgedeeld in drie kampen. Een deel gaat voor het produceren in gesloten ketens. Wat het mogelijk maakt om het vlees in een concept af te zetten, waarbij de consument weet waar het product vandaan komt en hoe de varkens worden gehouden. Het andere kamp is voor volume productie. Produceren voor de wereldmarkt. Zoals een varkenshouder tijdens het debat zei: "China zit niet te wachten op een halve container oortjes." De laatste groep vindt dat er zowel concepten als volumeproductie moet zijn. Zonder de gangbare volumeproductie kunnen de concepten zich immers niet onderscheiden.

Sector zoekt storyteller

Foodlog voerde een onderzoek uit onder consumenten. Hieruit blijkt dat er veel wantrouwen en onwetendheid is over varkensvlees. Foodlog opperde een tv-programma te maken: "Supermarkt zoekt boer". Met elke week het verhaal van een andere varkenshouder op televisie. Dit idee werd niet enthousiast ontvangen in Den Bosch, maar het punt is duidelijk. De varkenssector heeft een storyteller nodig die om tafel gaat met de supers, slachterijen, varkenshouders, beleidmakers, banken en andere stakeholders, om hét varkensvleesverhaal te schrijven. Ik werk voor Daavision,een toeleverend bedrijf in de sector, en zie het als onze taak om het verhaal vervolgens door te vertellen.