Logo Zoeken

WRAP UP Lessen Water Communication Exchange Program 2015

30 september 2015Jade Wissink

Vorige week deelde ik met jullie het hoe, wat en vooral waarom van het organiseren van een studiereis naar New York en Washington met de thema’s water en communicatie. Water is een van de grootste wereldwijde issues op dit moment. Veel kennisdeling op het gebied van watermanagement gebeurt op het niveau van techniek of bestuur. Waarom niet internationaal kennis delen op het gebied van strategische (omgevings-) communicatie in dergelijke projecten? Hét onderwerp van deze studiereis was geboren. Locaties: 1) New York, afgelopen week het toneel van de Sustainable Development Goals van de VN; en 2) Washington, de stad waar de paus die week een speech hield over klimaatverandering en waar de Nederlandse ambassade gevestigd is.

Foto WCEP2015 groep_landscape.jpg

In New York ontmoetten we Erik Mouthaan, (America Correspondent RTL Nieuws), kregen we PR tips van John Paluszek (CEO Business in Society en senior counsel bij PR bureau Ketchum) en Toni Muzi Falconi (PR expert en oprichter Global PR Alliance als onderdeel van de PRSA). We maakten een stadswandeling met de Municipal Art Society New York (MAS, een organisatie als Pakhuis de Zwijger in Amsterdam), hoorden over community engagement van het project Rebuild by Design (RbD) en het community resiliency center UPROSE, we bezochten de Rockefeller Foundation en het 100 Resilient Cities programma, en sloten af met lessen over reputatie door professor Craig Carroll (corporate communicatie and reputatie expert).

In Washington lieten we ons inspireren door het campagneteam van 270strategies, bezochten we het 11th Street Bridge Park project en presenteerden we tot slot onze conclusies en aanbevelingen aan de Nederlandse ambassadeur in de VS Henne Schuwer.

De lessen die wij tijdens deze in totaal 11 ontmoetingen geleerd hebben, delen we via ons (Engelstalige) blog wcep2015.tumblr.com. Hieronder deel ik met jullie mijn absolute top 5!

1.     Als het gaat om complexe water projecten: Nederlanders zijn super geïnformeerd en kritisch – Amerikanen zijn juist super georganiseerd en meer betrokken.

  • Erik Mouthaan (RTL Nieuws): ‘Americans will deal with it when it becomes a problem.’
  • Laurance Fauconnet (MAS): ‘Even people from other neighborhoods and Google come to participate in our projects.’

2.    De Nederlandse manier van het genereren van resilience (veerkracht - in termen van veilig, duurzaam, leefbaar, economisch) is gefocust op projecten en oplossingen, terwijl de Amerikaanse manier draait om mensen en communities.

  • Elizabeth Yeampierre (UPROSE) ‘People in communities don’t need to be serviced by governmentals or scientists, they themselves are the experts.’
  • Matthijs Bouw (One Architecture): ‘Proposing an approach instead of a plan works here. The vitality of communities in New York is very surprising, in the USA people are far more engaged and willing to be involved.’  
  • Laurance Fauconnet (MAS): ‘We bring together stakeholders from all perspectives in our programs.’

3.     Wees relevant, sluit aan bij de taal en belangen van je stakeholders en meet the people where they are. Een inkoppertje maar zo vaak vergeten: om effectief en relevant te zijn moet je naar je stakeholders toe, de lokale belangengroepen als experts in je project benaderen en ook op die manier inzetten in je communicatie.

  • Ryan Moon (270strategies):  ‘Make common messages for common people.
  • Ryan Chavez (UPROSE): ‘Step up and step back -  Encourage those who never speak to speak, and others to step back’.

4.     Zorg voor genoeg viermomenten om je doelen te bereiken. In plaats van alleen over de problemen (in een wijk/stad/land) te praten, organiseren Amerikanen viermoment om hun stakeholders op een positieve manier te betrekken. Bijvoorbeeld ‘pizza parties’ voor jongeren, waar tijdens de pizza of borrel over problemen in de wijk wordt gesproken en hoe ze dat gezamenlijk kunnen oplossen. Persoonlijke communicatie, met een positieve insteek.

  • Ryan Moon (270strategies): ‘Have pizza parties for early connecting, concentrate on bringing people together and later on match their beliefs to political programs.’
  • Elizabeth Yeampierre (UPROSE): ‘We even offer child care to encourage community members to join our events.’
  • Irfana Noorani (11th Street Bridge Park) ‘Most bridges are pathways. The 11th Street Bridge Park is place-based. We want people to meet and enjoy their time here instead of only crossing it.’

5.     En natuurlijk: organiseer (water) communicatie kennisuitwisselings-programma’s! Om andere experts in jouw werkgebied te leren kennen, kennis te delen en zo grotere impact in communicatie te bereiken door deze gecombineerde kennis van het vak, gebruik te maken van elkaars kracht en netwerk.

Jacquelien Nienhuis: ‘Deze week was voor mij als USA-inwoner een mooie manier om te connecten met Nederlandse collega’s en met hen de reputatie van Nederland te ‘testen’ tijdens de verschillende meetings met Amerikanen.’

Christina Boomsma ‘Ik neem in Nederland nooit de tijd om mijn werk te overdenken, om even afstand te nemen van de dagelijkse praktijk. Deze week heeft mij echt nieuwe perspectieven opgeleverd over hoe we ons Nederlandse water verhaal beter kunnen  branden.’

Eveline du Perron ‘WCEP 2015 was niet alleen een geweldige manier om mijn netwerk te vergroten, het is ook een mooie manier om grote steden met waterproblematiek als New York te leren kennen in al hun (communicatieve) aspecten.’

Mariska van der Deen ‘Door lerend te doen en daarbij veel plezier te hebben, neem ik veel inzichten mee naar huis in hoe water projecten in NL en VS werken. Ik heb weer een boel nieuwe ideeën gekregen die ik in mijn werk in Nederland kan toepassen!

Jade Wissink ‘Voor mij was het enorm inspirerend om te zien hoe iedereen in de WCEP 2015 organisatie zijn eigen rol vervulde om dit programma tot een succes te maken. We vulden elkaar echt aan! So, who is joining us next year?’