Logo Zoeken

Digitaal debat Provinciale Verkiezingen

17 maart 2015Bernadet Timmer

Hoe betrek je ondernemers op een aantrekkelijke manier bij de Provinciale Verkiezingen? Met een digitaal debat in de sociale media, weet communicatiemanager Annemarie van Oorschot. Een sprong in het diepe en we zien wel of we verzuipen of straks kunnen relaxen op dat lonkende eiland in de verte. Dat is zo heerlijk van een kleine organisatie; daarin krijg je al snel de ruimte om te experimenteren met nieuwe vormen van communicatie

LOGW_C_verkiezingen.gif

Een sprong in het diepe en we zien wel of we verzuipen of straks kunnen relaxen op dat lonkende eiland in de verte. Dat is zo heerlijk van een kleine organisatie; daarin krijg je al snel de ruimte om te experimenteren met nieuwe vormen van communicatie. Zo ook bij VNO-NCW West, de regionale werkgeversorganisatie voor Noord- en Zuid-Holland waar ik communicatiemanager ben. Enkele maanden geleden kwam daar de vraag op wat te doen met de Provinciale Statenverkiezingen. Moesten we weer het traditionele debat tussen lijsttrekkers en ondernemers organiseren in een zaaltje de week voorafgaande aan de verkiezingen? Niemand had er veel zin in. De opkomst valt vaak tegen, het is moeilijk een goede discussie op gang te brengen en  het concept is te voorspelbaar.

Mijn collega, lobbyist in Noord-Holland, kwam met een alternatief: een digitaal debat in de sociale media. Zijn idee werd warm onthaald, maar ik zag de bui al hangen. Dat is een  enorme uitdaging. Ga maar na: hoe krijg je ondernemers zo ver dat zij hun mening over provinciale thema’s geven, en dan ook nog opschrijven in de sociale media. De meesten hebben het te druk om hiervoor tijd vrij te maken. Ze weten ook helemaal niet wat de provincie voor hen doet; deze bestuurslaag staat ver van hun bed. En daar komt dan ook nog de verkeerde media-aandacht voor de Provinciale Verkiezingen bij: met de focus op landelijke vraagstukken, het kabinet en de Eerste Kamer.

Inmiddels is ons digitale debat vier weken aan de gang en weten we de nodige activiteit te genereren. De blogs, die op verzoek worden aangeleverd door lijsttrekkers, bestuurders en ondernemers, vormen de basis en blijken te werken als een multiplier. Ze gaan over uiteenlopende onderwerpen, zoals woningbouw op bedrijventerreinen, Holland branding en infrastructuur, en volgen elkaar snel op op onze website. We zetten de blogs en prikkelende citaten daaruit door op Twitter (met #vno en #pnh of #pzh) en in groepen op LinkedIn. En we vragen mensen persoonlijk, via de mail of via tweets met @naam, te reageren. Dat werkt! Veel beter dan ik verwacht had. De teller van de Twitter-impressies staat op 535.000. Op het social dashboard – de pop up op www.vno-ncwwest.nl – draait een vrolijke carrousel aan tweets. Het aantal wekelijkse retweets is gestegen van 37 naar 187, het aantal doorclicks naar de blogs vanuit Twitter van 36 naar 235. Dan heb ik het uitsluitend over Twitter. Ook op LinkedIn en onderaan sommige blogs op onze website vinden we reacties en standpunten. Naarmate 18 maart, de dag van de stembus, dichterbij komt, verwacht ik dat de belangstelling verder toeneemt. We zijn nu al in een feeststemming omdat ondernemers, lijsttrekkers en brancheorganisaties zich spontaan met een blog melden.