Logo Zoeken

Column C#10 2012: Twitter?

25 januari 2013Noelle Aarts

Twitter? ‘Nee, daar doe ik niet aan. Ik heb geen behoefte mensen te laten weten dat ik een tweede kopje koffie overweeg.’ Aldus één van mijn vriendinnen tijdens een gesprek waarin de, niet te missen!, dagelijkse tweets van Sylvia Witteman werden doorgenomen.

Lognw_Noelle-Aarts-2.jpg

Ik kom ze vaak tegen, mensen die zich afzetten tegen Twitter. Zegt dit wat over het medium of over henzelf? Volgens de adoptie- en diffusietheorie van Rogers hebben we te maken met laggards, achterblijvers. Ze staan niet vooraan bij nieuwe ontwikkelingen en technologieën, in tegenstelling tot innovators, de voorlopers. Daar tussenin bevinden zich dan de early en late adopters.

De weerstand van de achterblijvers is in dit geval al gauw gebaseerd op een nogal eenzijdig beeld. Twitter is immers lang niet alleen ‘wat ben ik op dit moment aan het doen.’ Twitter is ook ‘wat gebeurt er op dit moment aan belangwekkends in de wereld, veraf en dichtbij?’ Traditionele media met hun vaste protocollen, regels en afspraken hebben steeds vaker het nakijken. Dat blijkt steeds weer als zich een ramp voordoet. Zo kwam de informatie na de ontploffing van de elektriciteitscentrale Electrabel in Nijmegen vorige maand via tweets de huiskamers binnen. Niet via TV Gelderland, zoals de overheid eigenlijk bedoelt. Dit medium was vrijwel onmiddellijk overbelast en ging daarmee op zwart.

De berichtgeving via sociale media is niet alleen veel sneller maar vaak ook gedetailleerder en authentieker. Zoals Bert Wagendorp schreef in één van zijn Volkskrantcolumns: ‘Het is nieuws zonder structuur, zonder duiding, rauw, vers en ongepolijst. Het zijn kreten, ongemonteerde beelden. Maar daarom misschien wel dichter bij de waarheid dan de officiële nieuwsupdates.’ En ja, Twitter is ook gezelligheid, onverwacht flauwekullen met wat twittervrienden. En af en toe klein geluk, omdat mensen hun belangrijke, ontroerende of grappige ervaringen graag delen met anderen. En zo bestaat Twitter in feite uit eindeloze gesprekken over tal van onderwerpen waar iedereen aan mee kan doen. Net als in de kroeg, bij de koffie of gewoon op straat.

Als je daar geen zin in hebt, dan blijf je toch lekker thuis. Daar zit verder niemand mee.

Noelle Aarts

bijzonder hoogleraar strategische communicatie (Logeion-Leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam en UHD aan Wageningen Universiteit

Deze column stond in Logeion-magazine #C10 van december 2012.