Logo Zoeken

Zes kandidaten genomineerd voor CommunicatieMan/Vrouw 2020

19 maart 2020De redactie

We begrijpen dat het bijzondere tijden zijn, de situatie verandert iedere dag. Toch willen we de genomineerden van de Communicatieman/Vrouw verkiezing onder de aandacht brengen. De shortlist van de Verkiezing voor CommunicatieMan/Vrouw 2020 is namelijk bekend. Alle kandidaten op de longlist zijn beoordeeld op de selectiecriteria: inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage. De zes beste kandidaten zijn nog in de race voor de titel CommunicatieMan of -Vrouw 2020. We stellen ze graag aan u voor (in alfabetische volgorde).

commv-705x220-zonderlijnen.jpg

Zes kandidaten genomineerd voor CommunicatieMan/Vrouw 2020

Sascha Becker – Proof Reputation
Sascha Becker-headshot-2020.jpg
Sascha zette de employee journey het afgelopen jaar structureel op de kaart. Hij helpt organisaties alles uit hun meest waardevolle asset te halen: medewerkers. Sascha: “Mijn mantra: blije medewerkers = blije klanten = meer business value. Zo hielp ik NN Hongarije bij de introductie en implementatie van een agile manier van werken. Op basis van een gedegen analyse, geïntegreerde communicatiestrategie en creatief concept gericht op empowerment, hielp ik NN Hongarije om hun medewerkers een vliegende start te geven bij de nieuwe manier van werken.”

Sibel Kilinc – gemeente Den Haag
Sibel Kilinc.jpeg
Sibel liet 2.000 talentvolle, gepassioneerde en inspirerende jonge leiders uit de hele wereld, Den Haag in hun hart sluiten met de communicatieaanpak voor One Young World The Hague. Sibel: “De communicatieaanpak van One Young World The Hague draaide om het creëren van waardevolle ontmoetingen, het uitwisselen van ideeën, maar bovenal: om het sluiten van vriendschappen voor het leven. Centraal in de aanpak stonden twaalf talentvolle, Haagse jongeren, die elk op hun eigen manier werken aan een betere wereld. Zij hebben vanaf dag een meegedacht en meegewerkt aan de communicatieaanpak. Zo werd One Young World tot in de haarvaten van de stad verbonden met Den Haag.”

Mariëlle Krouwel – De Volksbank
Marielle Krouwel.jpg
Mariëlle verzorgde eerder de rebranding van SNS en moedermerk De Volksbank en zette de laatste het afgelopen jaar breed op de kaart. Mariëlle: “De uitdaging was om een merk waar je geen klant kunt worden, begrijpelijk, aantrekkelijk en relevant voor consumenten te maken. We hebben in korte tijd de gezamenlijke missie van de merken van de Volksbank vertaald in een overkoepelende belofte en de bank een eigen gezicht gegeven. De eerste resultaten laten zien dat in 1 kwartaal onze merkbekendheid significant zal verdubbelen en daarmee overtreffen we onze KPI.”

Lodewijk van Noort – gemeente Den Haag
191122LodewijkVanNoort014.JPG
Lodewijk voerde - in opdracht van De Taalunie en het ministerie BZK - op lokaal en nationaal niveau campagne over Direct Duidelijke overheidscommunicatie. Lodewijk: “Door goed te luisteren naar mensen die moeite hebben met taal en hun verhalen te delen, wist ik overheidsorganisaties te raken. Door goed te luisteren naar de mensen in de organisaties zelf, voorziet de campagne in ieders behoefte. Starters brengen we inspiratie en de juiste hulp. Organisaties die al verder zijn geven we een podium. We zorgden voor verbindingen in netwerken waarmee we een sneeuwbaleffect in gang zetten. Het aantal deelnemende organisaties en hun resultaten groeit nog steeds.”

Guido Stein - Vattenfall
Guido Stein.jpg
Guido leidde afgelopen jaar de transformatie van het bekende Nuon naar het onbekende Vattenfall, zonder gevolgen voor de commerciële resultaten. Guido: “Dat was best lastig, met bijna 2 miljoen klanten die loyaal waren aan Nuon, en verkoopkanalen waarin de betrouwbaarheid van een merk een belangrijke rol speelt, zoals huis aan huis verkoop. Vattenfall is inmiddels omarmd door onze klanten, en staat commercieel als een huis. En oh ja, we hebben ook nog onze nieuwe purpose in Nederland gelanceerd, ‘Fossielvrij Leven in Een Generatie’ wat ons gelijk midden in het publieke debat heeft gelanceerd, en een verhoging van employee engagement heeft gebracht.”

Kirsten Verdel - Freedom
Kirsten Verdel.jpg

Kirsten startte een petitie, richtte actiecomité ‘XS4ALL Moet Blijven’ op en voerde campagne nadat KPN had aangekondigd XS4ALL te willen opheffen. Kirsten: “Een onbegrijpelijk besluit, want XS4ALL was één van de sterkste merken in Nederland. Ik wilde de ideologische waarden van XS4ALL niet kwijt en ik was niet de enige: 55.000 sympathisanten tekenden de petitie en veel mensen boden hulp aan. In het actiecomité hield ik me bezig met communicatie, woordvoering en organisatie. Toen KPN het besluit toch doorzette, organiseerden we een crowdfundingcampagne voor een ‘Plan B'. Binnen 3,5 dag haalden we 2,5 miljoen euro op, op 11 november startte Freedom Internet en binnen een week hadden we 10.000 founding members.



Verdere procedure
De kandidaten op de shortlist presenteren zichzelf volgende maand tijdens een selectiedag bij Yacht. Daar worden zij door de selectiecommissie en een recruiter van Yacht beoordeeld op de vijf selectiecriteria: inspirerend, innovatief, impact, individuele bijdrage en presentatie. De drie beste kandidaten gaan door naar de finale. Zij leggen vervolgens een interview af bij de jury. Op C-day20, op 16 juni 2020, wordt bekendgemaakt wie er met de titel CommunicatieMan of -Vrouw van het Jaar naar huis gaat.

Selectiecommissie
De selectiecommissie voor de Communicatieverkiezingen bestaat uit: Paulien Trommelen (voorzitter), Debbie Barendregt, Monique van Vliet, Frank de Zwart, Frank van Noort, Annette Bax, Annette Reijersen van Buuren, Lisanne Nieuwland, Simone Dorreboom, Michiel Haighton en Bauke van der Loo. Zij beoordelen zowel de kandidaten voor de titel CommunicatieMan/Vrouw als voor CommunicatieTalent. Bekijk ook de shortlist voor CommunicatieTalent 2020.

C-day20
Eind mei maken we de drie finalisten bekend. Zij verzorgen op 16 juni op C-day20, hét nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals, een sessie over hun case.