Zeven kandidaten genomineerd voor CommunicatieTalent 2020

comtalent705x220-zonderlijnen.jpgdonderdag 19 maart 2020 16:48

We begrijpen dat het bijzondere tijden zijn, de situatie verandert iedere dag. Toch willen we de genomineerden van de verkiezingen onder de aandacht brengen. De shortlist van de Verkiezing van het CommunicatieTalent 2020 is namelijk bekend. Alle kandidaten op de longlist zijn beoordeeld op de selectiecriteria: inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage. De zeven beste kandidaten zijn nog in de race voor de titel CommunicatieTalent 2020. We stellen ze graag aan je voor (in alfabetische volgorde).

Door de redactie

Sanne Abalain - NS
Sanne Abelain.png
Sanne introduceerde afgelopen jaar het vlogconcept ‘Succes@NS’. Daarmee vergrootte ze het persoonlijk contact tussen teammanagers en conducteurs en machinisten van NS. Sanne: “Het is gewoon heel erg ‘echt’. Met een serie vlogs laten teammanagers John en Jorrin andere teammanagers zien hoe waardevol het is om op de werkvloer te zijn, daar waar het gebeurt. In de vlogs spraken de teammanagers met meer dan 100 collega’s over o.a. ziekteverzuim, prestatieverbetering en de toekomst. Zij wisten zorgen, problemen maar ook successen boven te krijgen en bereikten zo veel collega’s, van teamgenoten tot de Raad van Bestuur.

Tim van Berlo - Scheepens 
Tim van Berlo IMG_1632.png
Tim onderzocht voor Greenhouse hoe display advertising relevant gemaakt kan worden voor consumenten. Niet alleen op basis van data, maar juist op basis van consumentenperceptie. Tim: “We gaan voor display advertising te vaak uit van alleen (historische) data. We baseren wat een consument wel of niet wil zien op zijn of haar online gedrag. De aversie tegen online gedreven campagnes is dan ook voelbaar. Raar? Nee. Iedere consument heeft andere behoeften, het is dus zaak om hen de controle te geven over wat zij belangrijk vinden. Zo maak je het relevant voor de consument wat ten goede komt aan de pusblisher, adverteerder en uiteindelijk de consument.”

Iris Kerst – Rotterdam Make It Happen
Iris Kerst.jpg
Samen met een team filmmakers en collega's droeg Iris met de video ‘Rotterdam For Real’ bij aan het binnenhalen van het Eurovisie Songfestival 2020 en versterkte de samenwerking binnen de Make It Happen merkalliantie. Iris: “Met de video Rotterdam For Real laten we met diverse partners in de stad zien waar we voor staan. Rotterdam For Real heeft naast het binnenhalen van het Eurovisie Songfestival gezorgd dat de partijen die aangesloten zijn bij Rotterdam Make It Happen in de voorbereidingen naar het festival toe nog nauwer zijn gaan samenwerken, met als resultaat interessante cross-overs! Een typisch gevalletje: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder!’”

Lieke van der Plas – LEF Media
Lieke van der Plas.jpg
Lieke richtte twee jaar geleden het eerste zakelijk vlogbureau van Nederland op en hielp de Beren Restaurants afgelopen jaar met drie wervingsvlogs. Lieke: “Deze vlogs scoorden meer dan 60.000 weergaven online. Dit resulteerde in 700 sollicitaties in één maand, waarvan 10% daadwerkelijk is aangenomen. Zelf profiteerde ik ook flink van deze case… Het delen van deze vlogs op mijn eigen LinkedInpagina, bracht mij 14 nieuwe klanten. Dat is de kracht van het zakelijk vloggen!”

Patrick Regan – Koninklijke Landmacht
Patrick Regan.jpg
Patrick richtte afgelopen jaar het podcastnetwerk ‘Landmacht FM’ op. Hij hielp de Koninklijke Landmacht zo een heel nieuw publiek te bereiken met verdiepende content. Patrick: “In de eerst zes maanden zag Landmacht FM ruim 10.000 downloads en inmiddels passeren we de 1.000 downloads per week. Dit doen we bij een doelgroep die voorheen moeilijk te bereiken was: hoger opgeleiden, beleidsmakers en jonge professionals. Bovendien luisteren zij bijna 70% van onze aflevering. Podcasts nemen dus een unieke plek in onze contentstrategie in.”

Sammy Slot – Nederlandse Rode Kruis
Sammy Slot.jpg
Sammy zet sinds vorig jaar TikTok in voor het Rode Kruis. Zo lukte het haar een jonge, vaak moeilijk te bereiken publiek op een positieve, toegankelijke manier te binden. Sammy: “Na een half jaar op TikTok is het ons op één na grootste online platform en hebben we een geheel nieuwe doelgroep aangeboord. Met filmpjes die goed aansluiten bij de doelgroep weten we ons merk positief te laden en krijgen we positieve berichten terug vanuit de doelgroep. Onze video’s hebben honderdduizenden views, met een uitschieter van 1,6 miljoen views op één video.”

Andy Wiemer - ProRail
Andy Wiemer.jpg
Andy creëerde - o.a. tijdens storm Ciara - als woordvoerder een eigen nieuwskanaal voor ProRail. Andy: “Voorafgaand aan storm Ciara nodigde ik de Volkskrant uit bij een intiem besluitvormingsproces om de dienstregeling op het spoor wel of niet aan te passen. Een beslissing die vaak tot onbegrip leidt. Tijdens de storm heb ik vervolgens via een liveblog en de socials ieder incident gecommuniceerd. Dit gaf Nederland inzicht in de omvang van de opgave, in plaats van dat er onbegrip is over storingen die ontstaan. Daarbij hadden we regie over de berichtgeving en waren niet afhankelijk van de ‘officiële’ nieuwskanalen. Integendeel, journalisten hielden juist ons liveblog in de gaten.”

Verdere procedure
De kandidaten op de shortlist presenteren zichzelf volgende maand tijdens een selectiedag bij Yacht. Daar worden zij door de selectiecommissie en een recruiter van Yacht beoordeeld op de vijf selectiecriteria: inspirerend, innovatief, impact, individuele bijdrage en presentatie. De drie beste kandidaten gaan door naar de finale. Zij leggen vervolgens een interview af bij de jury. Op C-day20, op 16 juni 2020, wordt bekendgemaakt wie er met de titel CommunicatieTalent van het Jaar naar huis gaat.

Selectiecommissie
De selectiecommissie voor de Communicatieverkiezingen bestaat uit: Paulien Trommelen (voorzitter), Debbie Barendregt, Monique van Vliet, Frank de Zwart, Frank van Noort, Annette Bax, Annette Reijersen van Buuren, Lisanne Nieuwland, Simone Dorreboom, Michiel Haighton en Bauke van der Loo. Zij beoordelen zowel de kandidaten voor de titel Communicatieman/vrouw als voor CommunicatieTalent. Bekijk ook de shortlist voor Communicatieman/vrouw 2020.
C-day20
Eind mei maken we de drie finalisten bekend. Zij verzorgen op 16 juni op C-day20, hét nationaal vakcongres voor communicatieprofessionals, een sessie over hun case.

 

« Terug

Reacties op 'Zeven kandidaten genomineerd voor CommunicatieTalent 2020'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.