Logo Search
Young Logeion

Jonge online communicatiespecialisten denken mee met ProDemos

July 26, 2022Ment KuiperChar-Lee Nielen

Experts? Check. Goed verhaal? Check. Techniek? Regie? Verbinding? Check! Dan is het nu tijd voor: publiek. Hoe verhoog je het aantal kijkers voor je livestream? Die vraag stelde ProDemos aan de jonge online communicatiespecialisten van SchaalX. Van interactiviteit tot personalisatie en een nieuwe manier van aanbieden: dit gebeurt er wanneer je een dozijn ambitieuze online communicatiespecialisten loslaat op je vraagstuk. ProDemos legt uit wat de spelregels zijn van de democratie en de rechtsstaat en laat zien wat je zelf kunt doen om invloed uit te oefenen – in de gemeente, het waterschap, de provincie, het land en Europa.

SchaalX-Young-Logeion.png

Parlementaire debatten doen ertoe en hebben impact op iedereen. Dat is het credo van waaruit ProDemos na ieder belangrijk debat een livestream uitzendt. In Het Kamergesprek, de politieke talkshow om het parlementaire debat beter te begrijpen, gaan specialisten met elkaar in gesprek over de spelregels van het debat.

Livestreams in de kijker

Prachtige content. Maar hoe leid je jouw doelgroep naar deze livestreams? Dat vraagstuk houdt ProDemos bezig. En daar waar hard gewerkt wordt, is een frisse blik soms precies wat je nodig hebt. Daarom aan de online communicatiespecialisten van SchaalX de uitdaging om hier advies over te geven.

Bootcamps: frisse blikken en nieuwe invalshoeken

Dat advies formuleerden ze tijdens een door Logeion en SchaalX gefaciliteerde bootcamp. Tijdens een bootcamp buigen de jonge online communicatiespecialisten zich over een vraagstuk van een organisatie. Deze eendaagse pressure cookers lenen zich perfect om met hulp van frisse, op de laatste theorie gestoelde ideeën, een verbeterslag te maken in je strategie.

Scherpe vragen

Creativiteit is intelligentie die zich vermaakt. Om een goed advies te kunnen geven, duiken de young professionals daarom diep in het onderwerp. Van de website tot social media en natuurlijk de opnames van de livestreams: alles wordt geanalyseerd. Om de context en het speelveld goed te begrijpen, heeft de groep ook vragen. Veel vragen. Die bespreken ze aan het begin van de dag samen met Joachim Miedema van ProDemos.

Over welke zaken wil je nadenken om je kijkersaantal te vergroten? Een greep uit de besproken zaken: Wie is de doelgroep? Wie kijkt er live? En wie kijkt de opnames later terug? Wanneer haken mensen af met kijken in livestream? En in de opname? Is de discussie zwaar of juist levendig? Is het gekozen uitzendmoment het beste moment? Is een livestream überhaupt wel het juiste medium?

Praktisch advies

Na de vragen en het onderzoek, gaan de young professionals in teams aan het werk. Door per team een andere invalshoek te kiezen, zorgen ze gezamenlijk voor een advies dat zich spreidt over de vele facetten van online communicatie. Altijd met de focus op praktische toepasbaarheid. Joachim: “Ik heb nog nooit zoveel kwalitatieve input gekregen als vandaag in een paar uur.”

Voor welke input kregen de online communicatie specialisten dat compliment? Een greep: 

  • Verdeel de klantreis in fases. Verdeel de reis naar de livestream in see, think, do en care fases en focus voor iedere fase op initiatieven die ervoor zorgen dat de klant een actie onderneemt om in de volgende fase te komen. Denk aan een video om mensen op de hoogte te brengen van het bestaan van de livestream (see fase) en informatie waarom de livestream jouw politieke kennis vergroot (think fase).
  • Maak de livestream flexibeler. Door de livestream op te knippen in twee delen: een algemeen deel en een inhoudelijk (verdiepend) deel. Zo kiest iedere kijker zelf hoe diep hij in de stream en de informatie duikt. Door die keuze te bieden, verhoog je je aantal kijkers en genereer je op de lange termijn een continu aantal bezoekers.
  • Zorg voor ieder wat wils. Omdat duidelijk werd dat er meerdere persona’s zijn, adviseerden de online communicatiespecialisten om de livestream te verdelen in kleinere delen die afzonderlijk te bekijken zijn. Zo hebben verschillende segmenten van de doelgroep de mogelijkheid om juist dat te bekijken waar zij in geïnteresseerd zijn.
  • Vergroot de interactiviteit van de livestream. Interactiviteit tijdens het kijken aantrekkelijker maken, om zo de beleving en uiteindelijk de binding te vergroten en de toegankelijkheid van de livestream te vergroten. Denk hierbij aan een live Q&A of het insturen van vragen vooraf.

Kijkje in de keuken

En de online communicatiespecialisten? Was het voor hen alleen maar hard werken? Zeker niet. De jonge online communicatiespecialisten nemen deel aan een uitgebreid Digitale Communicatie Programma waarbinnen ze de laatste kennis van online communicatie tot zich nemen én werkervaring opdoen door twee keer bij een opdrachtgever te werken. Naast die werkervaring mogen ze tijdens verschillende bootcamps een kijkje in de keuken nemen bij interessante organisaties.

Jonge online communicatiespecialist Linne: “Erg gaaf om via Logeion kennis te kunnen maken met ProDemos en de verschillende facetten van de organisatie. We hebben ons de hele dag kunnen vastbijten in de case waarin we werden uitgedaagd om creatief te denken.”