Logo Search
Artikel

Experimenteren met de nieuwe communicatietrends

August 4, 2022Annemarie van OorschotJurre Plantinga

“Als communicatieprofessional vertel je het verhaal van je organisatie. Dat gaat steeds minder over het product dat je verkoopt en steeds meer over hoe je je als organisatie tot de wereld verhoudt”, zo schetst presentator, filosoof en kunstenaar Lucas De Man tijdens C-day22 de taak die hij voor communicatieprofessionals ziet weggelegd. Een uitdagende taak, want de wereld is op z’n zachtst gezegd nogal onrustig.

20220622-tomdoms_0349380.jpg

Oorlog is terug op het Europese continent, de impact van klimaatverandering wordt steeds meer zichtbaar en het maatschappelijke debat – van stikstof en asielbeleid tot allerhande identiteitsvraagstukken – is zelden zo verhit geweest.

HetTrendTeam van Logeion is het afgelopen jaar druk bezig geweest met het formuleren van de nieuwe communicatietrends, die gelanceerd zijn tijdens C-day22, het Nationaal Congres voor Communicatieprofessionals. De Communucatietrends zijn: Gids in een grenzeloos speelveld, Moreel kompas als leidraad, Vertrouwen door radicale transparantie en Technologie als nieuwe taal. Annemarie van Oorschot en Jurre Plantinga interviewde verschillende communicatieprofessionals tijdens het congres.

‘De issues die om aandacht vechten groeien in omvang, en de onderlinge afhankelijkheid neemt eveneens toe’

Zo spraken ze Diana Abrahams, directeur reputatie en public affairs bij AkzoNobel, over een zorgelijke trend: “De trend radicale transparantie viel mij het meest op, omdat ik het deels een zorgelijke ontwikkeling vind. Transparant zijn is goed, maar het woordje radicaal suggereert dat alles naar buiten moet. Er is al een informatie overload, waardoor iedereen al weg swipet bij de eerste zin. Informatie wordt snel binnengehaald en is vluchtig. Niemand kan die berg tot zich nemen en hoe transparant ben je dan eigenlijk? Je hebt ook de verantwoordelijkheid om aan te sluiten bij wat jouw doelgroep wil weten en waar zij zich zorgen over maken. Laten wij die rol wel blijven oppakken als communicatieprofessionals, op een open en transparante manier.” Lees het hele artikel als je meer wilt weten over de inhoud van de trends en hoe de professionals de communicatietrends toepassen bij hun organisatie. Haal inspiratie op om de trends ook toe te passen in jouw werk.

'Lees het gehele artikel 'Experimenteren met de nieuwe Communicatietrends'