Logo Zoeken
Interview

Coca-Cola gaat voor zero-uitstoot

8 december 2021De redactie

'Coca-Cola in Nederland gebruikt geen nieuw plastic meer voor haar flessen.' Een vette kop op een paginagrote advertentie in NRC Handelsblad half oktober. Daaronder veel tekst waarin wordt uitgelegd dat Coca-Cola op weg is naar zero-uitstoot.

coca cola.png

Sigrid Verweij is director Public Affairs, Communications and Sustainability bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP). Zij weet: “Je moet altijd blijven werken aan het vertrouwen.”

In de advertentie liegen de ambities er niet om: in 2023 is de Coca-Colafabriek in het Brabantse Dongen geheel CO₂-neutraal en in 2040 is Coca-Cola in Nederland volledig klimaatneutraal. Voor deze transitie heeft het moederbedrijf CCEP de komende drie jaar 250 tot 300 miljoen euro uitgetrokken. Een uitdaging, beaamt Verweij. “In Dongen wordt 85 procent van de drankjes die we in Nederland verkopen, gebotteld. Elke dag rijden 100 tot 150 vrachtwagens het land in. Die ritten moeten in 2040 allemaal klimaatneutraal zijn. In de fabriek, die 24 uur per dag draait, gaat het onder meer om elektrisch gedreven oplossingen voor stoomboilers en heftrucks. Die moeten onder meer op zonne-energie gaan draaien via panelen op het dak.”

Verweij: “Onze communicatiestrategie bestaat uit drie sporen. In de eerste plaats willen we over de reis naar 2040 vertellen. De weg is lang, we beginnen te vertellen over de eerste stappen: wat doen we concreet om 30 procent CO₂-reductie te realiseren de komende negen jaar. Ten tweede willen wij onze doelen laten beoordelen door een onafhankelijke derde partij, het Science Based Targets initiative (SBTi). En tot slot moet je containerbegrippen als ‘klimaatneutraal’ concreet maken, bijvoorbeeld door uit te leggen hoe we doppen en etiketten recyclen.”

Benieuwd naar het hele verhaal? Vanaf vrijdag 10 december ligt de nieuwste C bij je op de mat!