Logo Search

Koninklijke Horeca Nederland in crisistijd

May 19, 2021De redactie

Hij weet de datum nog precies. Op zondag 15 maart 2020 gingen de deuren van alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland dicht. “Met het communicatieteam van KHN reageerde ik reactief. De weken vlogen voorbij. Pas op 6 april, toen het OMT-advies duidelijk maakte hoe ernstig de situatie was, kwam het bij mij binnen. Heel Europa zat onder het virus.” Robèr Willemsen is voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), de branchevereniging van een van de sectoren die het zwaarst getroffen is door de coronacrisis. Zelf is hij eigenaar van vijf café-restaurants in Rotterdam en omgeving. “Mijn eigen vermogen is nu op.”

Rober Willemsen_705x220.jpg

Willemsen reisde het hele land door om te overleggen met lokale besturen. En hij stond de pers te woord. KHN is een grote brancheorganisatie met circa 19.000 horecabedrijven en ruim 240 afdelingen, die door 1.200 bestuurders worden aangestuurd. Willemsen: “Zij vormen de hoofddoelgroep in de communicatiestrategie. We geven hen actuele informatie over wat het coronabeleid voor ondernemers betekent en halen op wat nodig is aan steunbeleid van de overheid. In het begin ging ik persoonlijk langs, later hadden we via Teams contact. Ook heb ik veel gebeld en zijn er coronanieuwsbrieven verstuurd. Ons bestaande communicatieteam in Woerden werd crisisteam. Nieuwe mensen hebben we niet aangetrokken, maar de prioriteiten verschoven. De vernieuwing van de vereniging naar KHN 3.0 kwam op een laag pitje te staan.”

Heropening
Op 1 juni mocht 70 procent van de horecagelegenheden weer open. Willemsen deelt over die eerste lockdown-periode complimenten uit aan de overheid. De stemming veranderde toen half oktober de horeca weer moest sluiten. KHN maakte samen met MKB Nederland een wetenschappelijk onderbouwd plan voor een veilige heropening. Dat plan werd door het kabinet terzijde geschoven. “In juni was er al sprake van een clash met minister Grapperhaus en staatssecretaris Keijzer. Hun focus lag op restricties en extra handelingen voor horecaondernemers, terwijl wij pleitten om samen met de overheid een roadmap voor de lange termijn te maken.”

Inmiddels is Grapperhaus met eigen maatregelen voor de heropening van de terrassen gekomen, met onder meer maximaal vijftig personen per terras. Willemsen: “Dat slaat nergens op. Wij willen een vierkante-meterafspraak. Van der Valk met een groot terras in een bos mag slechts vijftig mensen toelaten, drie kleinere terrassen in de stad naast elkaar honderdvijftig. Ik haal hier graag Van Gaal aan: ‘Zijn jullie nou zo dom of ben ik zo slim?’ Ik kan dit beleid niet meer uitleggen, een steeds groter deel van de achterban gaat muiten.”

Het hele interview met Robèr Willemsen lees je in de nieuwste editie van communicatiemagazine C, dat vanaf vrijdag 28 mei op de mat valt bij de leden van Logeion.