Logo Zoeken

Gouden Bergen

29 september 2020André Manning

Nog niet zo lang geleden stond er een interview met Mascha Feoktistova en Max de Vries over influencer marketing in ons vakblad. Ik hoorde de naam Mascha jaren geleden voor het eerst toen ons overbuurmeisje vertelde dat ze naar een vlog ging kijken waarin Mascha een half uur lang met komkommerschijfjes op haar ogen een schoonheidsslaapje deed. En mijn jongste zoon is de laatste tijds steeds meer geïnteresseerd in hoe gemakkelijk de zoons Roelvink als influencer hun geld lijken te verdienen via sociale media. Voldoende reden om mij wat meer te verdiepen in de wereld van social influencers.

Andre Manning blog.jpg

Het eerder dit jaar verschenen “Gouden Bergen” van journaliste Doortje Smithuijsen heeft mij daarbij enorm geholpen. Ook bij het duiden van de recente discussie die losbarstte nadat een aantal social influencers zich voor het karretje van de drijvende kracht achter viruswaanzin had laten spannen.

De hoofdrolspelers in Gouden Bergen zijn allemaal vrouwen: Romy, Robin, Noortje, Marlou, Arunya, Shady, Eva en Dorit. Social Influencing lijkt een vrouwending te zijn en de verklaring die daarvoor in het boek wordt gegeven is van evolutionaire aard: “vrouwen hebben van oudsher meer de neiging om te concurreren". En nu dus ook op social media. Het is geen gemakkelijke wereld; sommige van de hoofdrolspelers zijn succesvol, anderen daarentegen helemaal niet. Smithuijsen laat ze allemaal aan het woord en geeft daarmee een onthullende inkijkje in de wereld van deze jonge vrouwen voor wie likes als dopamine werken. Een relatie die wordt bevestigd in de recente Netflix-documentaire The Social Dilemma.

De schrijfster is een generatiegenote van de influencers die ze gedurende een jaar lang van dichtbij volgde en zo op een boeiende manier kan laten zien hoe de influencerwereld is ontstaan en in elkaar zit. Interviews en beschrijvingen van het “influencen” worden afgewisseld door verwijzingen naar bijvoorbeeld de opvoeding van deze generatie, de digitalisering en de op succes gefocuste samenleving - en relevante literatuur.

Gouden Bergen heeft mij aan het denken gezet over de wereld van Instagram, social media, influencen, de wereld van de algoritmes en de manier waarop influencers door organisaties en bedrijven waarvoor wij werken worden ingezet. Social influencers zijn een niet meer weg te denken onderdeel van veel marketing -en communicatiecampagnes. En wellicht zijn ze binnenkort over hun hoogtepunt heen? Tot die tijd is het goed om te weten wat hun en hun volgers drijft.

Je leest het artikel 'Influencer makreting is niet schimmig' met Mascha Feoktistova en Max de Vries uit C#2 2020 terug via Logeionline.