Logo Zoeken

Logeion-leden aan het werk - Chris Nieuwstraten: "We hebben het geluk dat al die collega’s de ervaring hebben om dit project aan te kunnen!"

4 februari 2020De redactie

In onze nieuwe serie ‘Logeion-leden aan het werk’ deze keer aandacht voor een onderwerp dat de afgelopen week volop in het nieuws was en dat de komende maanden ook nog regelmatig zal zijn: het Eurovisie Songfestival. Wij spraken hierover met Chris Nieuwstraten, communicatieadviseur Eurovision Song Contest – Host City Rotterdam 2020 en stelden hem een paar vragen.

LedenahWoord-Songfestival.png

Chris, wat ging er door jullie team heen toen Rotterdam als winnaar uit de bus kwam en kun je iets vertellen over de rol die de communicatieafdeling speelt bij de organisatie van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam?
“Het was spannend tot de laatste seconde! De speculaties gingen alle kanten op. Maastricht profileerde zich als dé Europese stad. Rotterdam als internationaal, ondernemend en rauw. Twee steden met een totaal verschillend profiel. Er is keihard gewerkt om een no-nonsense en realistisch bid te maken dat aansluit op het DNA van onze stad en de mentaliteit van Rotterdammers. In Rotterdam Ahoy kregen we dan eindelijk het verlossende telefoontje waarna een explosieve ontlading vrijkwam. Na de bevrijdende woorden konden we direct door met de eerste grote persconferentie die we de weken ervoor hadden voorbereid. ’s Avonds is het uiteraard gevierd tot in de late uurtjes in de Rotterdamse binnenstad. Communicatie en citybranding zitten verweven in alle onderdelen van de projectorganisatie. We helpen om de doelstellingen die we als stad met het Songfestival hebben te realiseren en bieden hulpmiddelen om het juiste verhaal te vertellen. Dit om bewoners, bedrijven, studenten/talenten en bezoekers aan te trekken, aan de stad te binden en ambassadeur te maken van ons unieke verhaal.

De afgelopen week was de Allocation Draw, wat was dat precies?
“Jaarlijks vindt eind januari de ‘Host City Insignia Exchange’ plaats. Het eerste officiële Songfestivalmoment. De Host City van de voorgaande editie, in dit geval Tel Aviv, voegt een eigen stadssleutel toe aan de grote sleutelbos van het Eurovisie Songfestival en overhandigt deze aan de nieuwe Host City, Rotterdam. De Key Exchange & Allocation Draw vonden dinsdag 28 januari plaats in het Rotterdamse stadhuis en zijn tevens de start van het nieuwe Songfestivalseizoen. Onder leiding van de drie Songfestivalpresentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit en onder toeziend oog van Jon Ola Sand, Executive Supervisor van de EBU, vond ook de loting voor de halve finales plaats, de Allocation Draw.”

Hoeveel communicatiemensen zijn er nu bij betrokken en wat zijn belangrijke vaardigheden die je in het team terugvindt?
“Op z’n Rotterdams gezegd: de mouwen opstropen en poetsen! Toen we wisten dat Rotterdam Host City was, waren er nog negen maanden over tot de live-shows in Rotterdam Ahoy, een enorme klus in een hele korte tijd! Het projectteam van Host City Rotterdam bestaat uit de gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners. We werken samen met alle communicatieprofessionals van die partners. Daarnaast werken we samen met communicatiecollega’s van andere afdelingen en clusters van de gemeente Rotterdam, aangezien het Songfestival bijdraagt aan bestaande ambities die we als stad hebben. Dit zijn communicatiefuncties als redacteuren, woordvoerders, adviseurs, managers, tekstschrijvers, de newsroom, webbeheer, stijl-managers, city marketeers etc. Alles bij elkaar lopen de aantallen van betrokken mensen in de tientallen van indirect met een paar uur per week tot een kernteam van ongeveer tien mensen.”

Tenslotte, hoe gaan jullie om met het feit dat dit een internationaal evenement is? Betekent het dat jullie nieuwe (internationale) collega’s hebben aan moeten trekken, en werken jullie nu veel samen met andere partijen, zoals de NPO?
“Rotterdam is een wereldstad, mede door de haven wonen er in Rotterdam meer dan 174 nationaliteiten. Rotterdam is een echte internationale stad met al ruime ervaring om grote internationale evenementen zoals de Tourstart of MTV Awards te hosten. Dat doen we als gemeente samen met onze stadspartners Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners. We hebben het geluk dat al die collega’s de ervaring en vaardigheden bezitten om een dergelijk project aan te kunnen. Daarin werken we nauw samen met de NPO / AVROTROS / NOS (Host Broadcaster) en EBU (European Broadcasting Union) waarbij Rotterdam het internationale visitekaartje van de Nederlandse creativiteit, innovatie en de verbinding tussen mensen symboliseert.”

 Zou jij ook je verhaal met ons willen delen in deze rubriek? Neem dan contact op via info@logeion.nl!