Logo Search

Blog van de Voorzitter: Recept voor geslaagd actievoeren    

August 7, 2019Wieneke Buurman

Waarom krijgen de Groningers wel voor elkaar dat de gaskraan wordt dichtgedraaid en lukt het de omwonenden van Schiphol niet om verdere groei van het vliegverkeer te voorkomen? Het economisch belang van beiden is evident. De actiegroepen communiceren veel, gaan naar Den Haag, vragen aandacht. Toch lukt het de ene actiegroep beter dan de andere. Waar zit hem dat in?

Wieneke-705x220-def.jpg

Een paar tips:

1. Bekende Nederlander
Wat helpt is een bekende Nederlander die zich inzet voor de zaak. Bij voorkeur één met een persoonlijke band met het onderwerp en die goed in staat is met de juiste hoeveelheid emotie te communiceren.

2. Mensen uit de streek die op de redactie van media werken
Dat werkt goed! Het hemd is nader dan de rok, journalisten besteden liever aandacht aan kwesties uit hun regio dan aan zaken die verder weg spelen en minder na aan het hart liggen.

3. Een incident
‘Never waste a good crisis’. Als er iets vervelends gebeurt, breng dan punten 1 en 2 in stelling. Bij voorkeur bij iets waarvoor de actiegroep al heeft gewaarschuwd: een aardbeving bijvoorbeeld of als het vliegverkeer een dag in de war is doordat er geen kerosine getankt kan worden. Een boze of huilende BN’er en een actieve journalist is een magische combinatie.

4. Trending op social media
En die beelden moeten dan massaal gedeeld worden op social media en trending worden. Begin met de leden van de actiegroep en breid uit naar inwoners uit de regio. Dat gaat aanslaan als het goede beelden zijn.

Veel succes met je actie!