Logo Zoeken
Workshop Amersfoort

Communicatie, mens en maatschappij

woensdag 26 november 2025 van 14:00 uur tot 17:30 uur

Locatie

Atelier300c Amersfoort
Soesterweg 300c
3812 BH Amersfoort

Deelnemers

Benieuwd wie er al aangemeld zijn?

Bekijk alle deelnemers

Registratie

Aanmelden

Enquete PubCom23

Communicatie vormt de kern van menselijk gedrag, groepsvorming en maatschappelijke structuren. Van oude verhalen rond kampvuren tot digitale campagnes die miljoenen bereiken: hoe we communiceren, bepaalt hoe we verbinden, overtuigen en beïnvloeden. Toch is communicatie zelden eenvoudig. Taal, cultuur, overtuigingen en technologie kleuren wat we zeggen – en hoe het wordt begrepen. Zoals George Bernard Shaw treffend zei: “The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.”

Communicatie als wetenschappelijk vakgebied is nog relatief jong en ontwikkelde zich pas halverwege de 20e eeuw tot een zelfstandige discipline. In deze workshop kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar communicatie: van psychologie en antropologie tot filosofie en neurowetenschap. Wat beïnvloedt hoe mensen boodschappen waarnemen, interpreteren of naast zich neerleggen? Hoe gebruik je taal zorgvuldig in een diverse, digitale wereld? En hoe neem je mensen mee in verandering?

Onder begeleiding van Sirous Kavehercy (Tripylon Media) werk je met praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke inzichten en interactieve casussen. Je ontwikkelt nieuwe perspectieven op je eigen rol als communicatieprofessional.

Wat kun je verwachten?

  • Inzichten in hoe taal en cultuur ons brein en gedrag beïnvloeden.
  • De rol van storytelling als motor voor verbinding en verandering.
  • De ethiek van macht en beïnvloeding in communicatie.
  • De rol van digitalisering en AI in communicatie.
  • Handvatten voor inclusieve en strategische communicatie.

Afsluitende groepsopdracht: Technologie als aanjager van communicatie

Onder invloed van digitalisering en technologie zijn organisaties continu in beweging. Denk aan ontwikkelingen als hybride werken, AI, robotisering en nieuwe vormen van kennisdeling. Deze veranderingen bieden communicatieprofessionals de kans om hun vak opnieuw vorm te geven – met meer aandacht voor transparantie, menselijkheid en inclusie. Technologie wordt zo niet alleen een hulpmiddel, maar een motor voor betere communicatie.

We sluiten deze workshop af met een praktische opdracht waarin AI centraal staat. Werk je liever met een andere technologische of organisatorische verandering binnen jouw organisatie? Dan mag dat natuurlijk ook.

Aan de slag!

Succesvolle adoptie van een nieuwe technologie vraagt om aandacht voor strategie, (organisatie)cultuur en de menselijke kant van technologische verandering. Communicatie speelt hierin een centrale rol. Je ontwikkelt de hoofdlijnen van een communicatieaanpak voor de invoering van AI binnen je organisatie.

  • Hoe zorg je voor vertrouwen, betrokkenheid en draagvlak?
  • Hoe werk je samen met HR, IT en directie om die verandering te begeleiden?
  • En hoe maak je als communicatieadviseur duidelijk dat jouw plek aan de besluitvormingstafel is?

Je benut de inzichten en instrumenten uit de workshop, van storytelling en cultuur tot ethiek en framing, om een plan te maken dat strategisch én mensgericht is. Zo breng je alle opgedane kennis direct in de praktijk.

Programma
13.30-14.00 Inloop met koffie en thee
14.00-15.30 Masterclass deel 1
15.30-16.00 Pauze
16.00-17.00 Masterclass deel 2
17.00-17.30 Napraten met een hapje en drankje

Over de sprekers

Siruous 200 200.jpg

Sirous Kavehercy

Sirous is een inspirerende verhalenverteller met een unieke mix van vaardigheden op het gebied van technologie, communicatie en cultuur. Hij behaalde zijn master in Computer Science en Artificial Intelligence in een tijd waarin internet en mobiele telefonie nog in hun kinderschoenen stonden. Sindsdien heeft hij alle revolutionaire digitale ontwikkelingen uit de eerste hand ervaren door zijn werk. Sirous heeft drie decennia aan internationale ervaring in innovatie en digitalisering als architect, consultant, business developer, marketeer en sinds 2011 als ondernemer. Dit heeft hem een schat aan interculturele kennis en expertise opgeleverd, van Azië tot Europa, Afrika en de VS. Als oprichter van Tripylon Media ondersteunt hij organisaties op het gebied van digitale transformatie, globalisering en (interculturele) communicatie. Sirous deelt zijn expertise via consultancy, keynotes, presentaties, trainingen en gastcolleges. Hij ontwikkelt en faciliteert programma’s voor diverse overheidsorganisaties, multinationals, universiteiten en hoge scholen.

Atelier300c Amersfoort

Soesterweg 300c
3812 BH AMERSFOORT
Bekijk op Google Maps

Bereikbaarheid
Atelier300c is gelegen op het terrein “de Wagenwerkplaats” vlak achter station Amersfoort Centraal. Klik hier voor een plattegrond van het terrein.

Openbaar vervoer
Atelier300c bevindt zich op 8 minuten lopen vanaf station Amersfoort Centraal, neem uitgang Noordzijde. Wanneer je naar buiten loopt, ga je meteen linksaf. Volg de weg (links zie je de Rijtuigenloods), aan het einde rechtsaf en daarna naar links. Loop rechtdoor tussen de gebouwen door. Aan je linkerhand bevindt zich, tegenover het Centraal Ketelhuis, Atelier300c.

Auto en parkeren
Op het terrein “de Wagenwerkplaats” zijn gratis parkeerplaatsen beschikbaar en er is een laadpaal voor elektrische auto’s.

Prijzen

Niet-Leden
€ 260,00

Voor deze bijeenkomst is de Logeion-waardebon geldig.

Kostenoverzicht
:
Leden: € 130
Niet-leden: € 260

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is uitsluitend schriftelijk mogelijk tot en met 11 november 2025. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Voor deze workshop zijn er maximaal 24 plaatsen voor senior communicatieprofessionals beschikbaar. Deze bijeenkomst is gekenmerkt op niveau 4/5. Dit is op basis van het beroepsniveauprofielenmodel (BNP). Dit model is richtinggevend voor ontwikkeling, niet normerend.