Hoe humor ons beeld van organisaties en issues kleurt - CSC Vakimpuls
dinsdag 26 maart 2024 van 15:30 uur tot 17:30 uurLocatie
Universiteit van AmsterdamNieuwe Achtergracht 166
1018 WV Amsterdam

Voor organisaties is hun publieke imago van groot (commercieel) belang en dit wordt zowel door als in de media gevormd. Hadden organisaties vroeger vooral te vrezen van onderzoeksjournalisten, in het veranderend medialandschap zijn er tal van actoren bij gekomen die de publieke opinie mede vormgeven. Denk aan influencers, maar zeker ook aan de rol van humoristen en satirici.
Spotprenten en cabaretiers weten al langer een publiek te bereiken. Televisiesatire heeft maatschappelijke kritiek naar een nog groter publiek gebracht. In een versplinterend medialandschap weten satiremakers een groot publiek aan zich te binden. Daarbij is een deel van dit publiek niet de standaard-nieuwsconsument. Bekende Nederlandse voorbeelden zijn De Avondshow met Arjen Lubach en het Volkskrantblog De Speld.
Doel van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) is de verbinding tussen de communicatiewetenschap en de -praktijk aan te jagen.
De meest recente publicatie van het CSC gaat over de rol van satire en humor in communicatie en het publieke debat. In dit whitepaper CSC Insights IV delen vier communicatiewetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar humor en satire. Daarnaast zijn communicatieprofessionals geïnterviewd over hun ervaringen met humor en satire.
Hoogleraar Christian Burgers onderzocht samen met universitair docent Britta Brugman, universitair hoofddocent Mark Boukes en universitair docent Ellen Droog de rol van humor en satire in communicatie en het publieke debat. Zij schreven samen het whitepaper.
Jan Jelle van Hasselt, Managing Partner Wit Bestuurscommunicatie, merkte hoe zijn project om draagvlak voor 'Wind op Zee' te verwerven, vleugels kreeg na een uitzending door Arjen Lubach.
Peggy Spaapen, Chief Marketing Officer bij Centraal Beheer, komt aan aan het woord in de whitepaper. Centraal Beheer zet heel bewust humor in. Hun slogan ‘Even Apeldoorn bellen’ werd niet voor niets in 2012 opgenomen in de Van Dale.
Bastiaan Geleijnse, één van de cartoonisten achter Fokke en Sukke, schreef het voorwoord. Verder werd ook cartoonist Benjamin Kikkert geïnterviewd voor het whitepaper.
Programma
15.30 Inloop met koffie/thee
16.00 Welkom en inleiding - door prof. Christian Burgers
16.15 Praktijkervaringen met satire en humor - interview Jan Jelle van Hasselt en Peggy Spaapen door Celia Noordegraaf
16.30 Satire in het publieke debat - door dr. Mark Boukes en dr. Britta Brugman
16.45 De spiegel van de cartoonist - interview met Benjamin Kikkert en Bastiaan Geleijnse door prof. Christian Burgers en dr. Ellen Droog
17.00 In gesprek met de zaal – panelgesprek auteurs, cartoonisten, communicatieprofessionals waaronder een vertegenwoordiger van Young Logeion
17.15 Lancering whitepaper CSC Insights IV: Humor om te lachen
17.30 Netwerkborrel
18.00 Einde
Over de sprekers

Bastiaan Geleijnse

Celia Noordegraaf

Christian Burgers

Ellen Droog

Jan Jelle van Hasselt

Mark Boukes

Peggy Spaapen

Sanne Wijers
Universiteit van Amsterdam
1018 WV AMSTERDAM Bekijk op Google Maps
De bijeenkomst vindt plaats in de Universiteit van Amsterdam, zaal REC C10.20 op de 10e verdieping.
Adres:
Roeterseilandcampus - ingang B/C
Nieuwe Achtergracht 166, 1018 WV Amsterdam
Bereikbaarheid
Kom je van buiten Amsterdam en reis je per trein? Neem vanaf Amsterdam Centraal de metro naar Weesperplein. In ca. 5 minuten lopen ben je op bij de Universiteit van Amsterdam.
Prijzen
Voor deze bijeenkomst is de Logeion-Waardebon geldig.
Kostenoverzicht:
Leden: €25,00
Young Logeion leden (tot 30 jaar): €12,50
Niet-leden: €50,00
Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 11 maart 2024.
Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.