Over Het Nieuwe Communiceren - door Huib Koeleman

Het Nieuwe Communiceren - door Huib Koeleman

Anders denken, anders werken, anders communiceren?

Steeds meer organisaties zijn zich anders aan het organiseren. Verwachtingen aan eigen medewerkers zijn aan het verschuiven en de grens tussen binnen en buiten vervaagt.  “Netwerken” en “Nieuw” of “Anders” werken zijn de trefwoorden. Het kan ontstaan vanuit een werkfilosofie, maar ook om te bezuinigen op vaste arbeidskosten en vierkante meters .

Het lijkt er soms op dat vormen van nieuw werken blijven steken in het ontwerpen van kantoortuinen in combinatie met een leuke cappuccino-bar en een lounge-set in de hal. Nieuw werken als een architectuur oefening. Als een kopie van een kantoor van de concurrent, zonder rekening te houden met de eigen specifieke werksituatie. Maar hoe zorg je voor verbinding tussen collega’s die op verschillende locaties werken? En benader je generatie X net zo als generatie Z? Huib Koeleman vertelt je er alles over in dit CommunicatieCollege. Onder leiding van Jean Pierre Martens (Business Development Manager & Business Consultant bij Mixit) gaan we aansluitend met elkaar in discussie.

Om werk binnen organisaties succesvol te veranderen is er meer nodig dan dat. Nieuw Werken is een filosofie, waarbij mensen anders in hun werk staan en daarbij andere faciliteiten nodig hebben om echt anders te kunnen werken. Waarin horizontaal wordt gedacht i.p.v. hiërarchisch. Vaak zijn ZZP-ers verder in deze filosofie dan grote organisaties. Nieuw werken is ook maatwerk, waarbij je niet een standaard uit kan rollen over elk organisatie. Communicatie speelt hierbij een dubbelrol: de andere vormen van organiseren vragen om andere communicatievormen. En om tot die andere organisatievorm te komen zal goed nagedacht moeten worden over een passende implementatiestrategie.

  • Hoe zorg je voor verbinding tussen collega’s die op verschillende locaties werken?
  • Hoe biedt je ruimte voor scrums en korte teammeetings?
  • Wat betekent horizontalisering voor de cascade?
  • Hoe deel je kennis met collega’s die op ZZP-basis voor de organisatie werken?
  • Hoe bevorder je co-creatie?
  • Benader je generatie X net zo als generatie Z?

Als je echt nieuwe werken wilt invoeren moet je dus nadenken over de wijze waarop medewerkers voortaan hun werk doen, hoe ze kennis delen, hoe ze elkaar kunnen vinden en welke omgangsvormen ze verwachten. Een smoelenboek van medewerkers is niet meer voldoende, deze zal actuele informatie over competenties van de medewerkers moeten bevatten. En naast de medewerkers zul je ook vakgenoten terug moeten kunnen vinden. Het vraagt andere communicatiepatronen, dialoog en vormen van kennis deling. En het vraagt om een andere rolopvatting van de communicatieprof.

Echt Nieuw Werken vraagt om Nieuw Intern Communiceren.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Kostenoverzicht:
Leden: 45,00
Logeion Young Professionals: 22,50
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 november 2014.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Deel met anderen