Over Organisatie van de communicatie - Ron van der Jagt (wegens succes herhaald)

Organisatie van de communicatie - Ron van der Jagt (wegens succes herhaald)

Hoe bouw je een sterke afdeling communicatie met een strategische positie?

We leven en werken in een tijd waarin iedereen in de organisatie 24/7 communiceert. Niet alleen intern, maar ook met de rest van de wereld. Informatie delen en contact met de omgeving is al lang niet meer het exclusieve domein van de afdeling Communicatie. Dat maakt het vraagstuk van de rol en meerwaarde van deze functie in een communicatieve organisatie actueler dan ooit. Bovendien is ‘meer met minder’ overal het leidende thema voor stafafdelingen. Reorganisaties en bezuinigingen zijn aan de orde van de dag. Eén ding is daarbij duidelijk. De afdeling Communicatie moet zélf het initiatief nemen om zich voortdurend te blijven vernieuwen en verbeteren, anders besluiten anderen dat het tijd is voor verandering.

Centrale vragen bij de organisatie en (her)inrichting van de communicatie zijn onder andere: Hoe maken we de afdeling klaar voor de toekomst? Hoe kunnen we communicatie optimaal laten aansluiten bij de agenda van de top? Wat zijn onmisbare kerntaken van de afdeling en wat kunnen we beter elders onderbrengen of uitbesteden? Wat zijn beproefde modellen en wat zijn actuele trends voor de inrichting van de communicatiefunctie? Is het onderscheid tussen interne en externe communicatie nog wel van deze tijd en wat zijn de alternatieven? Wat is de positie van de woordvoerders in een digitaliserende wereld waarin online media centraal staan? Welke lessen kunnen we leren van de beste afdelingen communicatie in andere organisaties?

De meest gestelde vraag door de top van de organisatie is in dit verband: "Onze afdeling Communicatie lijkt een ‘ballenbak aan dingetjes’. Hoe bouwen we een communicatiefunctie die echt het verschil weet te maken? Hoe creëren we een sterke afdeling met meer focus, meer relevantie en meer impact?” Ron van der Jagt van Berenschot is dé expert als het gaat om de organisatie, (her)inrichting en professionalisering van afdelingen Communicatie. In een geactualiseerd college deelt hij zijn input, ideeën en ervaringen bij genoemde vragen. Van der Jagt laat beproefde modellen zien, bespreekt onderzoeksresultaten en actuele voorbeelden, signaleert trends en deelt ervaringen en tips waar jij je voordeel mee kunt doen. Aansluitend volgt een dialoog onder leiding van Judith Coster, VP corporate communications bij KLM.


Dit CommunicatieCollege is een initiatief vanuit het Centrum Strategische Communicatie van Logeion.



Het Centrum Strategische Communicatie (CSC) verbindt de communicatiewetenschap met de praktijk. Onderzoekers en docenten van onderzoeksinstellingen, zoals universiteiten, hogescholen en particuliere onderwijsinstellingen, en communicatieprofessionals verkennen elkaars werkterrein, delen kennis en ontwikkelen samen relevante onderzoeksvragen. De verdieping en verrijking die deze ontmoetingen opleveren geven richting aan de verdere professionalisering van het (strategische) communicatievak.

Voor meer informatie, zie de website van het Centrum Strategische Communicatie.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Niet-Leden € 130,00

Kostenoverzicht:
Leden: €65,00 
Young Logeion: €32,50
Niet-leden: €130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 1 oktober 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Deel met anderen