Logo Zoeken
Vakimpuls Den Haag Online

Wie niet kiest, wordt niet gekozen

dinsdag 6 juni 2017 van 15:15 uur tot 18:30 uur

Locatie

Nieuwspoort
Lange Poten 10
2511 CL Den Haag
Tweedekamerverkiezingen2017.jpg

Doelgroep: mediawoordvoerders, communicatiestrategen en journalisten. Met observaties gericht op de toekomst door sprekers uit journalistiek, politiek en wetenschap in perscentrum Nieuwspoort.  

Doelgroep: mediawoordvoerders, communicatiestrategen en journalisten. Met observaties gericht op de toekomst door sprekers uit journalistiek, politiek en wetenschap in perscentrum Nieuwspoort.

In maart waren de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Ruim 80% van alle Nederlanders ging naar de stembus. We weten intussen voor wie ze kozen. En we weten ook dat de invloed van ‘traditionele media’ minder is, en de invloed van sociale media steeds meer toeneemt. Ook laat men zich meer leiden door de persoon van de politicus en minder door de inhoud van zijn of haar partij. En in lijn daarmee: de opkomst van de oneliners en eigen informatiebubbels. Ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de impact van communicatie.

Welke strategieën hebben gewerkt? Welke communicatievalkuilen zijn politici, mediawoordvoerders en journalisten met open ogen ingelopen? En wat leert ons dat over mediarelaties anno 2017? We kijken terug naar de laatste Tweede Kamerverkiezingen met: Reint Jan Renes (Lector Crossmediale communicatie in het Publieke Domein, HU), Wilma Kieskamp (Politiek redacteur, Trouw), Eduard Nandelall (de externe social media-adviseur van DENK, specialist in online-adverteren voor bureau OptimusAd), Sander Bus (lid campagneteam , D66) en Carla Joosten (politiek redacteur, weekblad Elsevier).

De sprekers nemen je mee in hun observaties bij de verkiezingen en welke lessen dit brengt voor mediawoordvoerders, communicatiestrategen en journalisten. Aansluitend gaan we met elkaar in gesprek over effectieve (media)communicatiestrategieën.

Reint Jan Renes, lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein bij de Hogeschool Hogeschool Utrecht en lid van de Landelijke Referendumcommissie van de Tweede Kamer. Hij deelt zijn observaties met ons en uit zijn zorgen over twijfelachtige communicatiestrategieën die opvallend effectief zijn.

Wilma Kieskamp, politiek redacteur bij Trouw, verdiepte zich tijdens de laatste campagnes ook in de activiteiten van politici op Facebook en noemde in haar artikelen duizelingwekkende bereikcijfers voor ogenschijnlijk simpele filmpjes. Wat betekende dit voor haar werk als journalist?

Eduard Nandelall, specialist in online-adverteren voor bureau OptimusAd, ontwikkelde de big data campagnes van DENK, een partij die regelmatig in het nieuws was. Wat was zijn geheim, en wat kunnen we daarvan leren?

Sander Bus, lid campagneteam  bij D66, geeft een inkijkje over de aanpak en visie van D66. Hoe verhield zich de relatie tussen de strategie voor TV en kranten en op social media?

Carla Joosten, politiek redacteur van het weekblad Elsevier, zorgt voor overzicht en samenhang van de bijeenkomst. Zij leidt het debat waarbij zij haar eigen visie en ervaring als parlementair journalist niet onder stoelen en banken zal steken.

Over de sprekers

Carla_Joosten_200x200.jpg

Carla Joosten

Carla Joosten is politiek redacteur van weekblad Elsevier. Eerder was zij correspondent in Brussel en werkte zij voor het televisieprogramma Buitenhof en bij Dagblad De Limburger. Zij schreef een boek over het Koningshuis en schreef bijdragen aan boeken over de first lady’s van Nederland en over de Europese Unie. Zij treedt regelmatig op als debatleider.
Eduard_Nandelall_200x200.jpg

Eduard Nandelall

Eduard Nandelall is directeur van OptimusAd, een bureau gespecialiseerd in het opzetten, ontwerpen en beheren van online reclamecampagnes. Hij weet als geen ander hoe je tienduizenden mensen met je boodschap kan bereiken. In eerdere campagnes adviseerde hij de PVDA en het CDA, en in de laatste verkiezingen heeft hij de social mediacampagne van DENK opgezet en begeleid.
Reint-Jan-Renes.jpg

Reint Jan Renes

Gedragswetenschapper Reint Jan Renes is lector Psychologie voor een Duurzame Stad aan de Hogeschool van Amsterdam. Met zijn lectoraat doet hij, vanuit concrete vraagstukken uit de praktijk, onderzoek naar de gedragspsychologie achter duurzaamheid. De diverse praktijkgerichte onderzoeksprojecten waar Reint Jan de afgelopen vijftien jaar bij betrokken is geweest, hebben hem geleerd dat voor effectieve gedragsbeïnvloeding je intrinsiek moet willen snappen wat mensen drijft en waar hun weerstand zit. In 2005 promoveerde Reint Jan in de sociale psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Tot begin 2019 was hij lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (Hogeschool Utrecht) en universitair hoofddocent Strategische Communicatie (Wageningen Universiteit). In 2018 zette het vakblad Communicatie Reint Jan op de derde plaats in de top 25 van meest inspirerende communicatieprofessionals in Nederland. Recent publiceerde hij ‘De Klimaatspagaat: over de psychologische uitdagingen van duurzaam gedrag’ (inmiddels ruim 2000 downloads).
Sander_Bus_200x200.jpg

Sander Bus

Sander Bus is manager marketing en communicatie bij D66 en lid van het campagneteam bij de laatste verkiezingen. Eerder werkte hij voor de Erasmus Universiteit, onder meer als hoofd marketing en communicatie.
Wlma_Wieskamp_200x200.jpg

Wilma Kieskamp

Wilma Kieskamp is politiek redacteur bij Trouw. Eerder was zij hoofd van de opinieredactie. Met extra belangstelling volgde zij de rol van social media bij de laatste verkiezingen, zie ook haar artikel in Trouw: http://bit.ly/2oPFcMh.

Nieuwspoort

Lange Poten 10
2511 CL DEN HAAG
Bekijk op Google Maps

Routebeschrijving Auto

Vanuit Rotterdam A13, vanuit Amsterdam A4 en vanuit Utrecht A12

Volg de borden Den Haag.
Na het Prins Clausplein komt u op de Utrechtse Baan.
Rijdt deze helemaal af en ga aan het eind linksaf de Zuid Hollandlaan op.
Einde Zuid Hollandlaan links (Koningskade).
Bij eerste stoplichten rechts (Korte Voorhout).
Derde straat links (Lange Houtstraat).
Einde Lange Houtstraat is tevens ingang Pleingarage, de dichtstbijzijnde parkeergarage bij Nieuwspoort.
Ga voor de Pleingarage rechts, eerste links en einde rechts.
Halverwege de Lange Poten, aan de rechterkant, vindt u Nieuwspoort op nummer 10.

Vanuit Leiden, Wassenaar A44/N44

Volg de borden Den Haag (centrum).

De Benoordenhoutseweg gaat over in de Zuid Hollandlaan.
Einde Zuid Hollandlaan links (Koningskade).
Bij eerste stoplichten rechts (Korte Voorhout).
Derde straat links (Lange Houtstraat).
Einde Lange Houtstraat is tevens ingang Pleingarage, de dichtstbijzijnde parkeergarage bij Nieuwspoort.
Ga voor de Pleingarage rechts, eerste links en einde rechts.
Halverwege de Lange Poten, aan de rechterkant, vindt u Nieuwspoort op nummer 10.

Parkeren

Parkeren kan in één van de vele parkeergarages in de omgeving van Nieuwspoort. De vier dichtstbijzijnde zijn:

1 Pleingarage open: 24 uur per dag

2 Parking Stadhuis (Spui 70) open:

maandag t/m vrijdag 07.00 uur – 01.00 uur
zaterdag 08.00 uur – 01.00 uur
zondag 11.30 uur – 18.00 uur

3 Parking Spui Centre open:

maandag t/m woensdag 06.45 uur – 01.00 uur
donderdag en vrijdag 06.45 uur – 02.00 uur
zaterdag 08.00 uur – 02.00 uur
zondag 10.00 uur – 01.00 uur

4 Muzenplein open:

maandag t/m woensdag 07.00 uur – 24.00 uur
donderdag en vrijdag 07.00 uur – 02.00 uur
zaterdag 08.00 uur – 02.00 uur
zondag 11.00 uur – 18.30 uur

Route met het openbaar vervoer

Vanaf Den Haag Centraal Station

Tram 2, 6, 3 (randstad rail), 4 (randstad rail) Halte Spui (tramtunnel)
Bus 22, 24 Halte Stadhuis
Loopafstand ca. 500 meter (±10 minuten)


Vanaf Station Hollands Spoor

Tram 1 Halte Stadhuis
Tram 9 Halte Stadhuis
Tram 16 Halte Stadhuis

Prijzen

NVJ-leden
€ 42,50
Niet-Leden
€ 85,00

Kostenoverzicht:
Leden: 42,50
Logeion Young Professionals: € 21,25
Niet-leden: € 85,00
NVJ-leden: 42,50

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 29 mei 2017.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.