Over Wie niet kiest, wordt niet gekozen

Wie niet kiest, wordt niet gekozen

Impact van informatiebubbels & social media, leren van verkiezingscampagnes Tweede Kamer 2017

Doelgroep: mediawoordvoerders, communicatiestrategen en journalisten. Met observaties gericht op de toekomst door sprekers uit journalistiek, politiek en wetenschap in perscentrum Nieuwspoort.

In maart waren de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Ruim 80% van alle Nederlanders ging naar de stembus. We weten intussen voor wie ze kozen. En we weten ook dat de invloed van ‘traditionele media’ minder is, en de invloed van sociale media steeds meer toeneemt. Ook laat men zich meer leiden door de persoon van de politicus en minder door de inhoud van zijn of haar partij. En in lijn daarmee: de opkomst van de oneliners en eigen informatiebubbels. Ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de impact van communicatie.

Welke strategieën hebben gewerkt? Welke communicatievalkuilen zijn politici, mediawoordvoerders en journalisten met open ogen ingelopen? En wat leert ons dat over mediarelaties anno 2017? We kijken terug naar de laatste Tweede Kamerverkiezingen met: Reint Jan Renes (Lector Crossmediale communicatie in het Publieke Domein, HU), Wilma Kieskamp (Politiek redacteur, Trouw), Eduard Nandelall (de externe social media-adviseur van DENK, specialist in online-adverteren voor bureau OptimusAd), Sander Bus (lid campagneteam , D66) en Carla Joosten (politiek redacteur, weekblad Elsevier).

De sprekers nemen je mee in hun observaties bij de verkiezingen en welke lessen dit brengt voor mediawoordvoerders, communicatiestrategen en journalisten. Aansluitend gaan we met elkaar in gesprek over effectieve (media)communicatiestrategieën.

Reint Jan Renes, lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein bij de Hogeschool Hogeschool Utrecht en lid van de Landelijke Referendumcommissie van de Tweede Kamer. Hij deelt zijn observaties met ons en uit zijn zorgen over twijfelachtige communicatiestrategieën die opvallend effectief zijn.

Wilma Kieskamp, politiek redacteur bij Trouw, verdiepte zich tijdens de laatste campagnes ook in de activiteiten van politici op Facebook en noemde in haar artikelen duizelingwekkende bereikcijfers voor ogenschijnlijk simpele filmpjes. Wat betekende dit voor haar werk als journalist?

Eduard Nandelall, specialist in online-adverteren voor bureau OptimusAd, ontwikkelde de big data campagnes van DENK, een partij die regelmatig in het nieuws was. Wat was zijn geheim, en wat kunnen we daarvan leren?

Sander Bus, lid campagneteam  bij D66, geeft een inkijkje over de aanpak en visie van D66. Hoe verhield zich de relatie tussen de strategie voor TV en kranten en op social media?

Carla Joosten, politiek redacteur van het weekblad Elsevier, zorgt voor overzicht en samenhang van de bijeenkomst. Zij leidt het debat waarbij zij haar eigen visie en ervaring als parlementair journalist niet onder stoelen en banken zal steken.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Niet-Leden € 85,00
NVJ-leden € 42,50

Kostenoverzicht:
Leden: 42,50
Logeion Young Professionals: € 21,25
Niet-leden: € 85,00
NVJ-leden: 42,50

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 29 mei 2017.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Deel met anderen