Over Consumer empowerment: een geïnformeerde beslisser telt voor twee

Consumer empowerment: een geïnformeerde beslisser telt voor twee

Dompel je praktijk in de wetenschap

Door Big Data, beïnvloedingstechnieken en verleidingsstrategieën zijn we steeds beter in staat om consumenten te bereiken en te bewegen. Maar hoe staat het met de competenties en vaardigheden van de consument? Hoe zorg je er nu voor dat consumenten geïnformeerde beslissingen nemen over bijvoorbeeld hun gezondheid, de aankoop van producten en het afnemen van diensten? Of het nu om commerciële producten, overheidsdiensten, milieubewust gedrag of gezondheid gaat: een wijze klant telt voor twee.

Prof. dr. Edith Smit (Universiteit van Amsterdam) verzorgt de inleiding over het onderzoeksprogramma Consumer empowerment: hoe vaardig maken we de consument? Marieke Fransen, Saar Mollen, Sophie Boerman en Eva van Reijmersdal (wetenschappers aan de Universiteit van Amsterdam) delen hun inzichten en ervaringen vanuit het onderzoeksprogramma ‘Persuasive Communication & Consumer Empowerment'. In vier workshops gaan zij in op de volgende vragen:

  • Hoe reageren consumenten op gepersonaliseerde persuasieve technieken (advertentie met jouw naam of foto)?
  • Hoe kan gezondheidsinformatie het beste worden gecommuniceerd naar mensen met lage en hoge gezondheidsvaardigheden?
  • Hoe kun je consumenten helpen om gezonde of milieubewuste keuzes te maken?
  • Wat is privacy klanten waard: wat doen cookies bij het koopgedrag?
  • Hoe en waarom biedt de consument weerstand en hoe kun je ze helpen weerstand te bieden aan verleidende boodschappen (denk aan reclames over ongezond eten of te dure producten)


Guido Rijnja
(Rijksvoorlichtingsdienst) is één van de initiatiefnemers van de CommunicatieLabs en modereert deze editie.

Het onderzoeksprogramma valt onder de onderzoeksgroep ‘persuasieve communicatie’ van de Universiteit van Amsterdam. Wil je meer weten, kijk dan op http://perscom.socsci.uva.nl.

Dompel je praktijk in de wetenschap
Het verbinden van wetenschappelijk onderzoek met de communicatiepraktijk – en vice versa – is een belangrijke ambitie van Logeion. Deze bijeenkomst wordt dan ook georganiseerd onder de vlag van een nieuw Logeion-initiatief: het Centrum voor Strategische Communicatie. Tijdens een CommunicatieLab presenteren drie tot vier wetenschappers hun onderzoeksproject, waarna we samen met de onderzoekers kennis, ervaringen en visies delen in kleine groepen. Doel: de chemie tussen theorie en praktijk te bevorderen. Resultaat: nieuwe inzichten en veel nieuwe energie.

Het Centrum voor Strategische Communicatie Logeion is de plek waar de communicatiewetenschap en de praktijk elkaar ontmoeten. Onderzoekers en docenten van universiteiten, hogescholen, particuliere onderwijsinstellingen en communicatieprofessionals verkennen elkaars werkterrein, delen kennis en ontwikkelen samen relevante onderzoeksvragen. De verdieping en verrijking die deze ontmoetingen opleveren geven richting aan de verdere professionalisering van het vak communicatie.

Voor meer informatie, zie de website van het Centrum voor Strategische Communicatie.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Niet-Leden € 79,00

Kostenoverzicht:
Leden: 39,50
Logeion Young Professionals: € 19,75
Niet-leden: € 79,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 20 november 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Deel met anderen