Hoe geven organisaties invulling aan digitale verantwoordelijkheid?
En welke rol speelt communicatie hierin?
Bij de Universiteit van Amsterdam start een onderzoek naar Corporate Digital Responsibility (CDR) – ofwel: hoe organisaties op een verantwoorde manier omgaan met digitale technologieën en data, en hoe communicatieprofessionals daar een sleutelrol in spelen.
Onderzocht wordt:
- Hoe communicatieprofessionals digitale verantwoordelijkheid waarnemen én communiceren
- Met welke stakeholders wordt hierover gecommuniceerd – en met welk doel (bijv. transparantie of vertrouwen)
- Hoe CDR binnen de organisatie wordt gepositioneerd, geïmplementeerd en afgewogen
Hiervoor worden corporate communicatieprofessionals uit diverse sectoren geïnterviewd, in het bijzonder communicatieprofessionals die werkzaam zijn bij grote Nederlandse commerciële bedrijven. De gesprekken zijn in het Engels, duren ca. 45 minuten, zijn online (via Teams) en volledig anoniem. Het onderzoek wordt geleid door twee experts op dit thema: Sarah Marschlich en Alexandra Schwinges.
Werk jij aan of rond dit thema? Of ken je iemand die hier dagelijks mee bezig is? Dan komen we heel graag in contact via a.schwinges@uva.nl (Alexandra Schwinges)!