De beste communicatieboeken van 2025
Boeken spiegelen ontwikkelingen in ons vak en de samenleving. Geen wonder dat er in 2025 veel titels verschenen over polarisatie, AI, generatieverschillen, luisteren, verbinden en veranderen. Deze communicatieboeken waren volgens onze recensenten dit jaar absoluut de moeite waard.
De logica van de lappendeken – Hans Vermaak
![]()
Veranderadviseur Hans Vermaak laat overtuigend zien dat complexe vraagstukken – van energietransitie tot woningmarkt – niet verlammend hoeven te zijn. Aan de hand van beschouwingen, voorbeelden en werkbladen maakt hij duidelijk hoe je midden in grote opgaven verantwoordelijkheid kunt nemen én hoe communicatie in alle disciplines in een organisatie aanwezig is.
Recensent: Guido Rijnja
Bekijk dit boek bij Managementboek
------
Superluisteren – Franka Rolvink Couzy
![]()
'Luisteren is geen cadeau aan de ander. Het is een cadeau aan jezelf', schrijft Franka Rolvink Couzy. Na het lezen van haar boek besef je dat écht luisteren veel oefening vergt. Elk hoofdstuk rafelt ze een luisteraspect uiteen aan de hand van concrete casussen en interviews. Het boek is een mix van goed onderbouwde adviezen, lessen uit de praktijk en een concreet stappenplan aan het eind.
Recensent: Jaap de Bruijn
Bekijk dit boek bij Managementboek
------
Ongemakkelijke gesprekken – Rixt Hulshoff Pol, Zoë Papaikonomou, Hodo Abdullah, Elodie Kona
![]()
De auteurs van dit boek zijn duidelijk in hun pleidooi: Zie ongemak als een kans, verdraag je gevoel en schort je impulsen op. Het is gebaseerd op talloze interviews met mensen die deelnamen aan een serie gesprekken over onder meer gender, gemengde relaties en klimaat. De handvatten kunnen goed van pas komen als er morele en ethische dilemma’s aan de orde zijn.
Recensent: Marjan Engelen
Bekijk dit boek bij Managementboek
------
Expeditie Generatie - Emma Agricola
![]()
Voor het eerst in de geschiedenis werken we met vier (bijna vijf) generaties samen in organisaties. Emma Agricola beschrijft hoe je het potentieel van generatieverschillen ontsluit en die maximaal voor je laat werken aan de hand van een concreet 21-dagenplan. Een interessante mix van wetenschap, persoonlijke ervaringen en praktijkvoorbeelden.
Recensent: Ronand Jansen
Bekijk dit boek bij Managementboek
------
Verandercommunicatie – Huib Koeleman
![]()
De sleutelzin van dit boek is: ‘Het schrijven van een veranderverhaal is geen creatief kunstje van de communicatieadviseur. Het moet echt geworteld zijn in de veranderaanpak.’ Die integrale blik op verandering, waarin communicatie van meet af aan een sleutelfunctie heeft, vormt het fundament van het boek. Door alles heen voel je waar het Koeleman om gaat: hoe maak je mensen onderdeel van de verandering, met communicatie als aanjager en bindmiddel?
Recensent: Jaap de Bruijn
Bekijk dit boek bij Managementboek
——
Dit artikel verscheen eerder in C – het communicatiemagazine van Nederland