Logo Zoeken
Blog

De zomer van Pierre Wimmers

8 augustus 2023De redactie

Van het noorderlicht bewonderen in Lapland tot een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de beroepsniveauprofielen-tool: voor Pierre Wimmers, directielid bij het Bureau voor Overheidscommunicatie en Communicatiemensen.nu, is niets te gek! Benieuwd naar zijn zomerplannen en zijn vele leermomenten van het afgelopen half jaar? Je leest het in deze zomerrubriek!

Pierre Wimmers - kandidaat ledenraad - foto.jpg

Pierre, hoe bevalt de zomervakantie tot nu toe?

Ik ben begin deze week teruggekomen van mijn zomervakantie. Zo een periode vrij bevalt, maar ik heb weer gemerkt dat het als ondernemer zijnde erg lastig is om écht volledig afstand van je werk te nemen. Vooral in de zomervakantie is dit, in verhouding tot de kerstvakantie, erg ingewikkeld. Rond die feestelijke periode ligt alles écht stil, terwijl al je bedrijfsactiviteiten in dit warme seizoen gewoon doorlopen, maar dan op een iets lager pitje. Er komen continu dingen bij je op die je aandacht vragen. Vanwege de afronding van een aanbesteding was dit deze vakantie nóg vaker het geval dan gebruikelijk. Desondanks was ik blij verrast toen ik bij thuiskomst zag dat mijn tuin weer helemaal groen is geworden tijdens mijn afwezigheid. Die groene kleur toonde mij maar al te goed aan hoeveel regenbuien ik heb gemist.

Een fijne terugkomst! Want, over fijn gesproken… Wat is voor jou een geweldige vakantie om op terug te kijken en waar wil jij nog een keer met jouw koffers naartoe?

Ik ben op heel veel verschillende, bijzondere vakanties geweest. De meest recente was afgelopen winter, toen ben ik naar Lapland gereisd. Dat is écht een compleet andere wereld waar de overtreffende trap ‘leeg, leger, leegst’ geweldig op van toepassing is. Overweldigende natuur, temperaturen van tientallen graden onder nul en hele korte dagen... maar ter compensatie natuurlijk wel het noorderlicht in de avonden, mooie sledetrips met husky’s en vele sportieve activiteiten! In de toekomst wil ik mij graag nog een keer wagen aan een ander soort reis. Zo heb ik al jaren het plan om op safari te gaan in zuidelijk Afrika, maar dat komt er steeds niet van. Het zomer-winterritme is daar net omgekeerd en dat maakt plannen erg lastig.

Met een volle agenda is dat zeker zeer ingewikkeld. Want, bij welke organisatie ben je eigenlijk werkzaam? En wat vind je juist zo leuk aan jouw functie en dit bedrijf?

Ik ben directielid bij het Bureau voor Overheidscommunicatie en Communicatiemensen.nu. Dit zijn werving-, selectie- en detacheringsbureaus voor communicatieprofessionals die op zoek zijn naar uitdagende interim opdrachten of een nieuwe baan. Zelf houd ik mij vooral bezig met de financiën en de strategieën van deze organisaties. Daarnaast werk ik zelf soms nog wel eens aan bepaalde interim opdrachten. Zo was ik vorig jaar bijvoorbeeld de interim directeur van Logeion! Wat ik zo leuk vind aan mijn werk is dat mijn collega’s en ik afstandelijk naar het communicatievak kunnen kijken, omdat we er enerzijds niet in zitten, maar dat we ons er wel zó dicht tegenaan bevinden dat we de ontwikkelingen heel erg goed kunnen volgen.

Een zeer uitgebreid takenpakket dus! Zijn er dan nog bepaalde specifieke gebieden waarin jij je de komende maanden verder wilt ontwikkelen? En mooie communicatiemomenten waar jij graag op terugkijkt?

Eind vorig jaar is de vernieuwde beroepsniveauprofielen-tool (BNP-tool) - welke uit een zelfscan, 360 graden feedback, een GAP-analyse en een teamscan bestaat - gepresenteerd. De tool maakt het mogelijk om te bepalen waar jij je bevindt in het werkveld en helpt je met het opbouwen van een portfolio dat inzicht biedt in jouw eigen ontwikkeling. Voor leden is de tool gratis, maar ook vakgenoten en onderwijsinstellingen kunnen toegang krijgen tot de scans door jaarlijks een klein bedrag neer te leggen. Door de jaren heen hebben we al veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van de tool, maar het komende half jaar zit de uitdaging hem in het écht laten landen van de tool bij leden en de beroepsgroep. Een andere uitdaging waar we ons als vakgebied mee bezig zullen moeten houden, is dat we ons actief moeten gaan mengen in het debat rond AI. Ook is het monitoren van de ontwikkelingen die hieruit voortkomen en van invloed zijn op ons vakgebied van groot belang. Een echte mijlpaal daarentegen, was de start van de nieuwe ledenraad van Logeion. Dit is misschien niet direct zo interessant voor een gemiddeld lid, maar voor de toekomst van de vereniging is dit een ontzettend belangrijke ontwikkeling. Daar ben ik écht van overtuigd. Het vergroten van de dynamiek tussen bureau, bestuur en leden zal de vereniging per slot van rekening helpen bij de transitie naar een vereniging 3.0.

Dit is inderdaad een belangrijke ontwikkeling. Natuurlijk is die van jouzelf ook van groot belang. Aan welk communicatieboek waag jij je dan ook deze zomer en waarom juist dit boek?

Ik heb het boek 'Echt Nep' van Menno van Door, Sander Duivestein en Thijs Pepping mee op vakantie genomen! Bedrog en falsificaties zijn natuurlijk van alle tijden, maar de digitale mogelijkheden waar we vandaag de dag toegang tot hebben maakt dit alles wel een stuk gemakkelijker. Vooral in het communicatievak spelen velen van ons vaak op het randje. Over het algemeen met de beste bedoelingen natuurlijk, maar het lijntje wordt wel steeds dunner. Lezen over hoe ver bewuste manipulatie kan gaan en hoe lastig het is om je daar tegen te wapenen, is dan ook toch wel even schrikken.

Ja, over dat boek heb ik zelf ook wat vaak gehoord. Een goed moment om mij hier ook maar eens aan te wagen! O, en voordat we dit gesprek afsluiten en de zonnestralen, voor zover die er nu zijn, op onze huid laten stralen, wil ik je nog één ding vragen… Wat was voor jou een écht leermoment en welk advies zou je onze leden en andere vakgenoten dan ook graag mee willen geven?

Ik zou het niet echt een leermoment willen noemen, maar ik las recent dat er inmiddels alleen al ruim 100 (!) verschillende functietyperingen zijn in de wereld van online communicatie. Dat toont enorm goed aan hoe beweeglijk en in ontwikkeling ons vakgebied is tegenwoordig. Mijn advies is dan ook: volg de verschillende vakontwikkelingen op de voet, blijf jezelf ontwikkelen en blijf niet te lang vasthouden aan één baan of functie. Regelmatig nieuwe uitdagingen zoeken vergroot je blikveld enorm.