De zomer van Jaap de Bruijn
Daar waar de één het vliegtuig instapt om een bezoek aan Zuid-Afrika te brengen, plaatst de ander zichzelf liever voor de ventilator met een goed boek bij de hand. Benieuwd waar de ledenraadsleden zichzelf aan wagen deze zomer? In dit blog lees je alles over Jaap de Bruijn, stakeholdermanager Coöperatie VGZ en voorzitter van het Logeion TrendTeam, zijn wilde zomerplannen.
Jaap, we zijn benieuwd. Met welke activiteiten houd jij je deze zomerweken bezig en wat staat er op jouw planning?
Op het moment zijn veel van mijn collega's op vakantie. Dit is dan ook een goed moment om de tweede helft van het jaar voor te bereiden. Daarnaast probeer ik achterstallig leeswerk in te halen. Zo waag ik mijzelf nu bijvoorbeeld aan het boek 'Citizens' van Jon Alexander en wil ik het boek 'Duwtje in de juiste richting' van Liza Luesink en Joyce Croonen deze zomer herlezen. Naar mijn mening is dit dé perfecte gids voor communicatie- en gedragsverandering! Ook ben ik druk in de weer met het uitwerken van een goed doordacht plan nu we op weg zijn naar de nieuwe Logeion Communicatietrends 2023 - 2024.
Leuk om te horen dat de Communicatietrends eraan komen! Zijn er dan ook nog bepaalde thema's waar jij je de komende tijd écht in wil verdiepen? Of liggen er nog enkele professionele uitdagingen in het verschiet?
Zelf ben ik werkzaam als stakeholdermanager bij de afdeling Corporate Communicatie en Public Affairs bij zorgverzekeraar Coöperatie VGZ. Samen met een aantal collega's houd ik mijzelf bezig met de strategische positionering van onze organistie met vier miljoen leden en de maatschappelijke dialoog rond zorg en gezondheid. Vooral de verkiezingen en het spel van politiek en maatschappelijke beïnvloeding zijn voor ons momenteel dan ook een interessant vraagstuk. De toekomst van de zorg is een urgent en belangrijk odnerwerp en omdat het speeldveld zo in beweging is, zullen we daar als strategische communicatieafdeling bovenop moeten zitten. Daarnaast wil ik mij de komende tijd verdiepen in het terrein van burgerinitiatieven, communities en grassrootorganisaties. Er is momenteel immers veel in beweging, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik denk dat een deel van de maatschappelijke crises niet langer kunnen worden opgelost door de overheid of bedrijven, maar dat we daar zelf als burgers iets aan moeten doen. Er zijn veel hoopgevende ontwikkelingen op dat terrein en ik ben benieuwd óf en hoe we die kunnen verbinden aan knelpunten die we als 'systeemwereld' niet kunnen oplossen.
Een zeer interessante baan én een zeer interessant vraagstuk. Wat maakt jouw organisatie en jouw functie dan ook zo leuk? En is er nog iets wat jij andere vakgenoten graag als advies mee zou willen geven kijkend naar jouw functie?
Wat ik leuk vind aan het werk bij VGZ is dat er heel veel ruimte is voor eigen initiatief, voor het ondernemen van nieuwe initiatieven met grote maatschappelijke relevantie (de toekomst van de zorg gaat ons immers allemaal aan) en ... dat ik de ruimte krijg om mijzelf als professional verder te ontwikkelen! Onder meer door mij in te zetten voor het Logeion TrendTeam, maar ook door aan zelfreflectie te doen. Ik merk dat er iedere dag situaties plaatsvinden waarin ik nog altijd te snel conclusies trek, onvoldoende doorvraag en zelf al denk te weten hoe iets in elkaar steekt. Er gaat heel veel mis in de communicatie tussen mensen en organisaties, omdat zowel ik, als vele anderen onvoldoende luisteren en doorvragen. En dat terwijl wij juist daar het goede voorbeeld in moeten geven.
Onvoldoende communiceren dus... Want over communicatie gesproken, wat was voor jou echt hét communicatiemoment van het afgelopen half jaar geweest?
Dat is niet echt zozeer één moment geweest. Wat voor mij wel dé communicatiegebeurtenis van het afgelopen half jaar was, is de val van het kabinet! Zowel de aanloop hier naartoe, als de nasleep van deze val fascineert mij ontzettend als communicatieprofessional. Het vertrek van Mark Rutte legt het complete politieke speelveld open. Het is dan ook interessant om vanaf de zijlijn te ervaren hoe de verschillende politieke partijen, kopstukken daarbinnen en eromheen én de media hiermee omgaan!
En dan nu iets wat minder te maken heeft met communicatie: wat is jouw meest bijzondere vakantie ooit geweest, welke reis staat er bij jouw op de bucketlist én ... met welke blog(s)/podcast(s) kom jij dit warme moment van ontspanning door?
De meest bijzondere vakantie ... Dat moet vorig jaar geweest zijn! Toen trok ik, samen met mijn partner en onze drie kinderen, met een eigen auto door Zuid-Afrika. Hoewel die vakantie erg leuk was, zou ik in de toekomst nog graag een keer naar Indonesië willen vliegen. Al hebben we voorgenomen om de komende jaren iets dichterbij huis te blijven, zonder dat we een vliegtuig in hoeven te stappen. En qua blogs en podcasts, ja ... Ik weet dat de podcast 'GIEP' al langer op mijn luisterlijst staat! Dit is een podcast die in samenwerking met het SWOCC is ontwikkeld en welke gaat over één van de meest invloedrijke reclamemakers uit de Nederlandse geschiedenis: Giep Franzen. Ook de pocast 'Stuurloos' van Kustaw Bessems van de Volkskrant gaat niet aan mij voorbij. Ik heb hier vaker naar geluisterd, maar er zijn nog aardig wat afleveringen van de podcast waar ik mij aan kan wagen. Zo kom ik de zomer in ieder geval wel door!
Dank, Jaap, voor een kijkje in jouw leven!
Benieuwd naar de andere ledenraadsleden, wie zij zijn en wat zij doen?