Klaar voor de toekomst - Michel de Vries
De mensen van Jester Strategy hebben hun best gedaan om een complete aanpak voor strategie te ontwikkelen. Met de Strategy-cube, een uitgeklapte dobbelsteen van 6 stappen, kan elke organisatie of afdeling een strategie maken. Als communicatieprofessional geeft dit boek je de mogelijkheid meer kennis op te doen over strategische processen en de modellen die gebruikt worden.
Het boek neemt je mee langs de 6 stappen van strategievorming. Daarbij kijk je mee bij een denkbeeldig Japans autobedrijf waar een multidisciplinair ontwerpteam de opdracht krijgt om een strategie voor Europa te ontwerpen. Door het boek (en de stappen) heen, komt dit ontwerpteam voor allerlei uitdagingen te staan zoals het maken van goede analyses en keuzes. In elk hoofdstuk zijn ook kort praktijkvoorbeelden verwerkt uit andere sectoren. Zo is er een woningcorporatie die bij het uitbreken van de Covid-19 pandemie besluit over de toekomst na te denken.
Het boek richt zich op een brede doelgroep, maar ik zie wel een bezwaar. Door abstract taalgebruik en jargon is het boek niet altijd helder geschreven. Dat maakt het voor mensen die niet dagelijks in de boardroom verblijven soms moeilijk om de lijn goed te volgen. Dat is jammer, want de kubus en de 6 stappen zouden strategievorming toegankelijk hebben gemaakt. Het boek bevat dus een goede verzameling van kennis, maar het is niet laagdrempelig genoeg om het als een kennismaking met strategievorming te zien
Titel: Klaar voor toekomst
Auteur: Michel de Vries
Uitgever: Nubiz
Jaar van uitgave: 2021
ISBN nummer: 978 94 92790 33 0
Aantal pagina's: 255
Prijs: € 29,99
Aantal sterren: 3 sterrren