Logo Zoeken
Webinar Online

Van Zoomer tot Boomer - CSC Webinar

maandag 6 december 2021 van 16:00 uur tot 17:00 uur
Naamloos-1 705x220met Sanne.jpg

Hoe werk je vanuit communicatie en HR samen om het werkgeluk van de verschillende generaties op de werkvloer te vergroten?  Doordat mensen langer fit zijn en langer doorwerken, zien we steeds vaker meerdere generaties op de werkvloer. Er is veel onderzoek gedaan naar de kenmerken van de verschillende generaties. Hoe beter generaties met elkaar samenwerken, hoe succesvoller de organisatie. Elke generatie lijkt een eigen communicatiestijl te hebben. Het kan helpen om je daarvan bewust te zijn en er op in te spelen.

Dit webinar maakt deel uit van een nieuwe reeks webinars van het Centrum Strategische Communicatie, de zogenaamde CSC Webinars en wordt georganiseerd samen met Young Logeion.

Hoe werk je vanuit communicatie en HR samen om het werkgeluk van de verschillende generaties op de werkvloer te vergroten?

Doordat mensen langer fit zijn en langer doorwerken, zien we steeds vaker meerdere generaties op de werkvloer. Er is veel onderzoek gedaan naar de kenmerken van de verschillende generaties. Hoe beter generaties met elkaar samenwerken, hoe succesvoller de organisatie. Elke generatie lijkt een eigen communicatiestijl te hebben. Het kan helpen om je daarvan bewust te zijn en er op in te spelen.

Een generatie bestaat uit leeftijdsgenoten die met elkaar zijn verbonden door een gedeelde levensgeschiedenis, omstandigheden en beleving van de tijdsgeest. Ongeveer elke 15 jaar ontstaat er een nieuwe generatie. Deze groep mensen doen eenzelfde maatschappelijke ervaring op, waardoor zij overeenkomsten vertonen in houding en gedrag.

Babyboomers: geboren tussen 1940 – 1955
Generatie X: geboren tussen 1955 en 1970
De pragmatische generatie: geboren tussen 1970- 1985
Generatie Y: oftewel de Millennials, geboren tussen 1985 en 2000
Generatie Z: geboren tussen 1995 en 2010

De grenzen zijn in de realiteit lang niet zo helder als het schema doet vermoeden. Ook andere factoren als leeftijd zijn belangrijk voor hoe je naar de wereld kijkt. Net als elke groepsindeling is ook deze indeling een sociaal construct. Schema’s maken het leven makkelijker, maar kunnen ook in de weg zitten. Welke vorm van leiderschap past bij het werken met meerdere generaties in één organisatie? Hoe speel je in op de communicatiestijlen van de verschillende generaties? Wat zijn de valkuilen van generatiedenken. Hoe voorkom je dat het denken in generaties leidt tot ongewenste effecten.

Deze middag geven Anne Kroon (Docent Corporate Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de UvA) en Marjan Jansen (Communicatieadviseur Bex Communicatie) een mini college en delen zij hun ervaringen. Christian Burgers en Sanne Wijers geven na afloop hun reflectie op de minicolleges. Christian is hoogleraar Strategische Communicatie (Logeion-leerstoel) en Sanne is bestuurslid Externe Relaties Young Logeion.

Over de sprekers

Anne 220x220.jpg

Anne Kroon

Anne C. Kroon is universitair docent Corporate Communication bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Zij is aangesloten bij Ascor, de programmagroep Bedrijfscommunicatie, Computationele Communicatiewetenschap Amsterdam, en de door de EU gefinancierde GEKOZEN project. Daarnaast vervult ze een coördinerende rol in het door PDI-SSH gefinancierde digitale infrastructuurproject. TwiXL, en treedt op als phd-promotor op het ERC-project NIEUWSSTROMEN.
Celia Noordegraaf_vierkant.jpg

Celia Noordegraaf

Celia Noordegraaf was als bestuurslid van Logeion verantwoordelijk voor de portefeuille Wetenschap en Professionalisering. In het dagelijks leven is zij interim communicatiemanager. Samen met Logeion-hoogleraar Christian Burgers jaagt zij de verbinding tussen wetenschap en praktijk aan vanuit het Centrum voor Strategische Communicatie (CSC) en modereert hiervoor veel bijeenkomsten.
Christian-Burgers.png

Christian Burgers

Christian Burgers is sinds 1 maart 2019 bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij bekleedt de zogenaamde Logeion-leerstoel. Daarnaast is hij hoogleraar Communication and Organisations aan dezelfde universiteit. Zijn onderzoek richt zich onder meer op overtuiging en betekenisgeving van maatschappelijke issues via communicatie en taal. Hij heeft verschillende onderzoeksbeurzen verworven, waaronder een Veni-beurs en een Vidi-beurs van NWO. Tijdens CSC-bijeenkomsten reflecteert hij vanuit zijn rol als hoogleraar Strategische Communicatie op de uitkomsten van de discussie.
Marjan jansen 220x220.jpg

Marjan Jansen

Marjan neemt ruim 25 jaar ervaring in in- en externe communicatie mee als basis voor haar advieswerk. Een goede relatie is voor haar het uitgangspunt. Marjan heeft zich gespecialiseerd in communicatie bij veranderen, HR-communicatie en teamontwikkeling.
Sanne Wijers.png

Sanne Wijers

Sanne Wijers is Bestuurslid Externe Relaties Young Logeion.

Prijzen

Niet-Leden
€ 10,00

Kostenoverzicht:
Leden: € 0,00
Young Logeion: € 0,00
Niet-leden: € 10,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 28 november 2021. 

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.