Logo Zoeken

‘Het gaat er niet om wat wij willen zenden, maar wat onze doelgroep wil ontvangen’

20 februari 2018Simone Schothorst

De themagroep Crossmedia & Content volgt de actuele ontwikkelingen op het gebied van content en inspireert Logeion-leden door middel van praktische handvatten. Een interviewreeks met Logeion-leden over hoe zij in de praktijk met dit onderwerp te maken hebben, inclusief tips van leden voor leden. Deze week lees je het interview met Sanne Klaassen, Adviseur Communicatie V&VN.

Sanne-Klaassen-landscape-website.gif

Met welke middelen en content bereik je een diverse groep van 85.000 verpleegkundigen en verzorgenden? Sanne Klaassen van beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) onderzoekt samen met haar afdeling wat de behoefte is bij de leden. Op basis van deze behoefte maakt V&VN middelen en content die écht aansluiten bij de doelgroep.
‘We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de doelgroep i.p.v. te zenden. Het gaat dus niet om wat wij willen zenden, maar wat de doelgroep wil ontvangen. Daar doen we het tenslotte voor’, begint Sanne. ‘V&VN monitort continu wat er leeft onder de leden. Dat doen we door klankbordgroepen, een ledenpanel, peilingen, sociale media, maar vooral door in gesprek te zijn met leden. Ons teamoverleg vindt bijvoorbeeld regelmatig plaats in een zorginstelling’.
Dat het wekelijkse teamoverleg ook bepalend is voor de content aanpak, blijkt wel uit de insteek ervan. ‘Iedere dinsdag werkt het hele team met en bij elkaar’, aldus Sanne. Ze vervolgt: ‘Tijdens het overleg bespreken we thema’s die spelen. Daarna bepalen we of we aandacht aan het thema gaan besteden en welke kanalen en content we daar dan voor inzetten.’

Geen zware onderwerpen
Sanne vertelt dat V&VN meerdere middelen en vormen van content inzet om de doelgroep te bereiken. ‘We kijken natuurlijk naar de beschikbare middelen. Op dit moment doen we veel met Facebook. Dat is een kanaal waar we onze achterban breed vertegenwoordigd is. Qua content houden we rekening met het kanaal. Onze content op Facebook is bijvoorbeeld veel luchtiger, dan de content op onze site. We proberen op dit kanaal te inspireren met voorbeelden uit binnen- en buitenland.’ Ook het moment van communiceren is bepalend voor de content. Sanne: ‘Net voor een vakantieperiode bijvoorbeeld communiceren we geen zware onderwerpen.’
‘De combinatie van onze middelen met social media werkt voor ons erg goed’, vertelt Sanne. ‘We jagen aan op social en verdiepen op de website en tijdens bijeenkomsten. Onze doelgroep is divers: van jongeren die net beginnen met werken in de zorg tot leden die bijna aan hun pensioen toe zijn. Deze groep bereik je niet met één kanaal of een content vorm.
’Waar Sanne haar inspiratie vandaan haalt? Ze vertelt: ‘ik volg bijvoorbeeld op Twitter en LinkedIn bepaalde groepen en personen. Maar ik haal ook veel inspiratie uit het bezoeken van congressen of bijvoorbeeld het volgen van een opleiding. Daarnaast is het regelmatige contact met leden ook een inspiratiebron. Even weggaan van je eigen bureau en in gesprek gaan met de doelgroep, blijft nieuwe inzichten geven.’
Tips van Sanne:                                                                                                                       
Bekijk jouw werk eens vanuit een ander perspectief;
Trial & error – probeer dingen uit!;
Werk samen en deel learnings met collega’s.

Simone Schothorst interviewt namens Logeion-werkgroep Crossmedia en Content vakgenoten over dit deel van het vakgebied.