Logo Zoeken
Vakimpuls Den Haag Online

GEANNULEERD WEGENS STORM! Trending now: Woordvoerders onder druk door social media?

vrijdag 19 januari 2018 van 14:00 uur tot 18:00 uur

Locatie

Nieuwspoort
Lange Poten 10
2511 CL Den Haag
Toon locatie
Woordvoerders_socialmedia_705x220.jpg

Het medialandschap verandert. De dynamiek van social media zorgt ervoor dat de traditionele scheidslijn tussen zenders en ontvangers vervaagt. Iedereen kan razendsnel nieuws verspreiden. Nieuws via gevestigde media was altijd gebaseerd op gedegen onderzoek en journalistieke principes als hoor en wederhoor. Maar steeds vaker lijkt snelheid het van de waarheid te winnen. Dat biedt ruimte voor fake news, verspreid met de bedoeling de publieke opinie te beïnvloeden. Wat doe je als nepnieuws jouw organisatie raakt? En is er nog toekomst voor de traditionele woordvoerder? In deze interactieve bijeenkomst gaan we in discussie over de dynamiek van het nieuws onder invloed van social media met een panel van professionals uit de communicatie, journalistiek en politiek.

Het medialandschap verandert. De dynamiek van social media zorgt ervoor dat de traditionele scheidslijn tussen zenders en ontvangers vervaagt. Iedereen kan razendsnel nieuws verspreiden. Nieuws via gevestigde media was altijd gebaseerd op gedegen onderzoek en journalistieke principes als hoor en wederhoor. Maar steeds vaker lijkt snelheid het van de waarheid te winnen. Dat biedt ruimte voor fake news, verspreid met de bedoeling de publieke opinie te beïnvloeden. Wat doe je als nepnieuws jouw organisatie raakt? En is er nog toekomst voor de traditionele woordvoerder?

Uit het Grote Woordvoerders Onderzoek van Corner-Stone blijkt dat woordvoerders zich zorgen maken over de opkomst van nepnieuws in Nederland en de dynamiek die social media veroorzaken. Een dynamiek die implicaties heeft voor communicatievak én de journalistiek. Wat betekent het dat personen in het nieuws (ook onze ‘bazen’) steeds vaker zelf onderwerp én woordvoerder zijn? En wat betekent het voor de journalistiek? Moeten journalisten in tijden van fake news (ook) gaan voor snelheid, of voor de waarheid?

Deze interactieve middag begint met Bartho Boer (directeur communicatie NS) die de trends in woordvoerdersland presenteert, onder andere aan de hand van de uitkomsten van het Grote Woordvoerders Onderzoek en de Logeion-trends 2018-2019. Daarna gaan we onder leiding van Rocco Mooij (zzp'er, journalist) met elkaar en een panel in discussie. Wat is de invloed van fake news op het proces van beeldvorming? Hoe gevaarlijk zijn fake news, post-truth en alternative facts? Wat betekent dit voor het communicatievak en de journalistiek?

Panelleden zijn Jaap de Bruijn (stakeholdermanager VGZ), Tom-Jan Meeus (politiek columnist NRC), Jaap van Zessen (chef digitaal AD Nieuwsmedia), Hanneke de Korte (hoofd media Gemeente Den Haag) en Annelou van Egmond (senior communicatieadviseur en lid van het Landelijk Bestuur van D66, Communicatie & Campagnes).

Over de sprekers

Annelou_vanEgmond_200x200.jpg

Annelou van Egmond

Annelou van Egmond werkt al 12 jaar 'voor eigen rekening en risico' als strategisch communicatie adviseur en woordvoerder van bewindspersonen en CEO's van (beursgenoteerde) ondernemingen. Zij maakt deel uit van de Communicatie Pool van het ministerie van AZ. In haar vrije tijd is zij de laatste ruim 10 jaar nauw betrokken bij alle verkiezingscampagnes van D66. De laatste 7 jaar is Annelou eindverantwoordelijk - zowel strategisch, als operationeel en financieel - als lid van het Landelijk Bestuur met de portefeuille Communicatie & Campagnes.
Bartho Boer.jpg

Bartho Boer

Bartho Boer is net begonnen als Chief Corporate Communications & CSR bij KPN. Daarvoor was hij ruim vijf jaar Directeur Communicatie & Corporate Affairs bij NS, en werkte hij onder meer als hoofd Bestuursvoorlichting bij de gemeente Amsterdam voor burgemeester Cohen en Van der Laan. Bartho was onder meer voorzitter van de Adviesraad APV van Logeion, gaf colleges Strategische Communicatie aan Nyenrode en schreef de afgelopen 7 jaar columns voor Communicatie Magazine en vakblad C.
Portret 016.jpg

Hanneke de Korte

Hanneke de Korte is Directeur Marketing en Communicatie bij de Gemeente Utrecht. Haar expertise ligt bij het communicatief vertalen van complexe politieke en maatschappelijke vraagstukken. Eerder was zij hoofd Media bij de Gemeente Den Haag en vervulde zij diverse functies op de afdeling Media & Communicatie van Reclassering Nederland.
Jaap-de-Bruijn.jpg

Jaap de Bruijn

Jaap de Bruijn is stakeholdermanager bij Coöperatie VGZ, eerder was hij hier manager mediarelaties en social media. Daarnaast is hij freelance auteur bij BBNC Uitgeverij. Hij publiceerde titels met betrekking tot social media: Facebook for Dummies, Social media for Dummies en Instagram for Dummies. Jaap is voorzitter van het Logeion Trendteam.
JaapvanZessen_200x200.jpg

Jaap van Zessen

Jaap van Zessen is chef digitaal bij AD Nieuwsmedia. Hij is verantwoordelijk voor het optimaliseren van het online bereik van AD.nl. Eerder was hij social media analist bij AD Nieuwsmedia en Buzzcapture. Jaap heeft zijn eigen website 'Blog van een Social Media Analist' waar hij artikelen en tegenwoordig ook podcasts deelt.
Rocco Mooij.jpg

Rocco Mooij

Rocco Mooij is zelfstandig ondernemer. Hij was jarenlang hoofdredacteur van het blad Communicatie en Communicatieonline. De afgelopen drie jaar was hij als algemeen hoofdredacteur bij Adfogroep verantwoordelijk voor de integratie van de drie (online) titels Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie. Hij is vanaf de start inhoudelijk verantwoordelijk voor het jaarlijkse Communicatiecongres. Naast zijn journalistieke werk, is hij actief als moderator, speechwriter, mediatrianer en helpt hij organisaties om de kwaliteit van hun redactionele content te verbeteren.
Tom-Jan-Meeus.jpg

Tom-Jan Meeus

Tom-Jan Meeus is politiek columnist bij NRC Handelsblad. Daarnaast is hij te zien op zondag in het programma Buitenhof en hij heeft inmiddels vijf boeken geschreven. In 2015 won hij de Anne Vondelingprijs voor zijn politieke verslaggeving.

Prijzen

Leden NVJ
€ 42,50
Niet-Leden
€ 85,00

Kostenoverzicht:
Logeion-leden: 42,50
Young Logeion: € 21,25
Leden NVJ: € 42,50
Niet-leden: € 85,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 10 januari 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.