Wie schrijft die blijft, wie leest die weet. Op 4 april organiseert Logeion een feestelijke middag in Spant! waar alles draait om het geschreven woord: lezers, vakboeken en hun auteurs! Hoe we dat doen? Met diepte-interviews onder leiding van meester-interviewer Frénk van der Linden, een gesproken column van veellezer en veelschrijver Betteke van Ruler, Talks van schrijvende vakgenoten, een ruilbeurs, Meet&Greet met tientallen auteurs op het boekenterras, crashcourse ‘schrijf-een-boek’, reviews van klassiekers… teveel om op te noemen.
Bekijk alle updates via www.festivaldeomslag.nl.
Wie schrijft die blijft, wie leest die weet. Op 4 april organiseert Logeion een feestelijke middag waar alles draait om het geschreven woord: lezers, vakboeken en hun auteurs!
Boeken brengen omslagen teweeg. Persoonlijk, binnen een vakgebied en soms zelfs daarbuiten. Maar aan een omslag gaat altijd een inspanning vooraf, van de schrijver én van de lezer. Want lezen is immers vrijheid en discipline ineen. Je moet vertragen om de omslag een kans te geven. Op deze middag gaan we jouw leesdrempel verlagen en je verleiden om het vakboek stevig te omarmen en ter hand te nemen.
Hoe we dat doen? Meester-interviewer Frénk van der Linden houdt diepte-interviews met o.a. Guido Rijnja (Rijksvoorlichtingsdienst) Evelyne Esveld (TU Delft) en Mark van Vuuren (Universiteit Twente), een gesproken column van veellezer en veelschrijver Betteke van Ruler, Talks van schrijvende vakgenoten, zoals Wil Michels, Paul Stamsnijder, Ilse van Ravenstein, Tibor van Bekkum, Huib Koeleman, Miranda Mulder, een bijzondere crashcourse van Theo Hendriks om zelf toch eindelijk uit de startblokken te komen met je boek en ga intensief lezen met Peter van den Besselaar in zijn deep-reading sessies. Verder is er een ruilbeurs, Meet&Greet met tientallen auteurs op het boekenterras, reviews van klassiekers… teveel om op te noemen.
Je stelt je eigen festivalprogramma samen. Vers van de pers? Ontdekken wat anderen op hun bureau of nachtkastje hebben liggen? Zoek en realiseer je eigen omslag! Of vind inspiratie om eindelijk dat boek te schrijven dat al zo lang in je hoofd zit en geschreven móet worden.
De Omslag is een bijzondere samenwerking met:




Het kennisseizoen 2016-2017 is een jubileumjaar! Als -wereldwijd- de op één na oudste beroepsorganisatie in dit vak, laten we dit niet ongemerkt voorbijgaan. Op 1 december werd dit moment gemarkeerd door een CommunicatieCollege van oud-voorzitter Logeion Ron van der Jagt. Het debat over polarisatie in de samenleving (26 januari) was ook een activiteit die speciaal georganiseerd werd om het zeventigjarig jubileum luister bij te zetten. met dit boekenfestival De Omslag sluit Logeion het jubileumjaar af.
Over de sprekers
Betteke van Ruler
Betteke van Ruler is emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper. In de loop van de tijd heeft zij talloze boeken en artikelen gepubliceerd over het communicatievak. Haar laatste boek 'Strategisch communicatie frame II' verscheen in november 2023. In 2014 is de Van Ruler Academy opgericht waarin ze een brug slaat tussen theorie en praktijk. Betteke van Ruler is tevens erelid van Logeion.
Evelyne Esveld
Evelyne Esveld is hoofd Corporate Communication bij TU Delft. Eerder was zij lid van de Adviesraad Programmering en Trends van Logeion.
Frénk van der Linden
Frénk van der Linden is een Nederlandse journalist bekend van radioprogramma Kunststof, tv-programma DWDD en van zijn honderden interviews voor HP/De Tijd, Nieuwe Revu en NRC Handelsblad. In het boek 'Onder Hollandse helden' zijn zijn bekendste interviews opgenomen, met Freddy Heineken, Johan Cruijff en vele anderen. Bij elk interview beschrijft Van der Linden wat er achter de schermen gebeurde en waar hij het meest van heeft geleerd. Museum de Fundatie zag in Van der Linden's zestigste verjaardag een mooie gelegenheid om 25 van zijn portretten in het museum te presenteren.
Guido Rijnja
Guido Rijnja werkt als adviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst en adviseert bewindslieden en ambtenaren bij het communiceren. Van corona tot stikstof en van omgevingswet tot het herstel van vertrouwen in de overheid. Hij promoveerde op hoe professionals omgaan met weerstand en introduceerde dilemmalogica als hulpmiddel om actief contact te zoeken bij heikele opgaven.
Huib Koeleman
Huib is medeoprichter van Orange Otters Verandercommunicatie en is specialist interne communicatie en verandering. Huib heeft diverse boeken en blogs op zijn naam staan, waaronder de standaardwerken ‘Interne Communicatie’ en ‘Interne communicatie bij verandering'. Hij houdt zich ook bezig met de vraag: hoe gaan we om met diversiteit en inclusie? Als docent én trainer deelt Huib zijn kennis en ervaring over interne communicatie bij Van der Hilst Communicatie. Huib is naast zijn werk voorzitter van Roze Filmdagen | Amsterdam LGBTQ Film Festival.
Ilse van Ravenstein
Ilse van Ravenstein is een gedreven vakvrouw en ondernemer. Ze is oprichter en directeur van Involve, specialisten in Change en Communicatie. Ilse is tevens (mede)oprichter van Evolve, Subconscious Impact, Commotion Publishing en DitheeftZin. Haar passie voor wat mensen beweegt deelt ze via boeken (zoals 100%consistent, de Gespreksfluisteraar & Change made simple), masterclasses en podcasts. En natuurlijk in de meest uiteenlopende opdrachten voor klanten.
Mark van Vuuren
Dr. Mark van Vuuren is universitair hoofddocent Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente. Hij onderzoekt onder andere de manieren waarop professionals betekenis verlenen aan hun werk, hoe ze samenwerken in nieuwe organisatievormen, en hoe het kan dat dezelfde taakomschrijving kan leiden tot heel verschillende banen. Mark werd verkozen tot beste docent van zijn universiteit, en was visiting professor in Canada, Denemarken en Zweden. Zijn meest recente boeken zijn ‘Mooier Werk’ (2018) en 'Klink - Spreken met impact' (2021).
Miranda Mulder
Miranda Mulder is beleidsadviseur communicatie en participatieadviseur gemeente Borne. Vanuit de liefde voor het (overheids)communicatievak is zij lid van het Galjaardteam van Logeion: het delen van de parels in het prachtige communicatievak! In 2011 was zij met gemeente Borne winnaar van de Galjaardprijs met het project MijnBorne2030. Daarnaast is Mulder vennoot in het bureau CommunicatieFilosoof: Workshops en uitgaven die je aan het denken zetten! en mede-auteur van de serie boeken Communicatieverhaal halen!
Paul Stamsnijder
Paul Stamsnijder is oprichter van de Reputatiegroep, bestuursadviseur, toezichthouder. Hij is gespecialiseerd in reputatiemanagement, corporate (re)branding en crisiscommunicatie. De dialoog met stakeholders is in zijn beleving een cruciaal instrument voor het vormgeven van verandering en onmisbaar voor het creëren van draagvlak voor nieuwe organisatievormen, (merk)strategieën en -beleid.
Stamsnijder is auteur van o.a. 'Stakeholdermanagement: start met wie' (2016) en 'Purpose: het verhaal van de moraal' (2019). Begin 2020 publiceerde hij over de maatschappelijke opdracht van de communicatieprofessional.
Peter van den Besselaar
Peter van den Besselaar is partner en mede-eigenaar van Bex*communicatie.
Theo Hendriks
Theo Hendriks is oprichter van Theo Hendriks Corporate Storytelling. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate stories en hielp hij ondernemers, bestuurders, leiders en starters bij het (her)vinden van hun eigen verhaal. Een verhaal waarmee ze krachtig en authentiek kunnen vertellen over hun drijfveren, ideeën en plannen, waarmee ze verandering en vernieuwing versnellen en mensen in beweging brengen. Daarmee won hij in 2010 de European Excellence Award, in de categorie Change Communication.
Theo geeft workshops, trainingen en masterclasses en laat hierin de deelnemers kennismaken met de fijne kneepjes van storytelling: organisatie- en merkverhalen die boeien en inspireren. Verhalen waarmee visie, missie, ambitie en ideeën volop tot leven worden gewekt. Verhalen die de bedrijfstrots vergroten, verandering versnellen, vernieuwing stimuleren en verkoop bevorderen. Eigen verhalen die de essentie blootleggen. Waarmee bestuurders, ondernemers en managers hun publiek niet alleen in het hoofd, maar ook in hart en handen weten te raken.
Tibor van Bekkum
Is gespecialiseerd in vraagstukken die organisatie-identiteit raken, zoals visieontwikkeling, positioneringstrategie en cultuurverandering. In 2014 werd zijn boek ‘Bouwen aan Organisatie Identiteit’ uitgeroepen tot communicatieboek van het jaar.
Organisatie-identiteit gaat over de fundamentele overtuigingen van mensen ten aanzien van hun organisatie. Van directeur tot werkvloer. Die overtuigingen instrueren, inspireren en legitimeren keuzes en gedrag. Organisatie-identiteit heeft dus beslissende impact op het handelingsperspectief van organisaties, units, teams en individuen. Het is bepalend voor de dynamiek tussen organisatie en omgeving enerzijds én tussen management en medewerkers anderzijds.
In 2011 richtte Tibor samen met Aty Boers adviesbureau Valuebridge op. Met als missie ‘building meaningful companies’: organisaties die van onderscheidende betekenis zijn voor klanten, medewerkers en aandeelhouders doordat zij een relevant, onderscheidend en (vooral!) gedeeld handelingsperspectief weten te creëren.
Wieneke Buurman
Wieneke Buurman is voorzitter van Logeion. Buurman heeft een kwart eeuw ervaring in het communicatievak en kent het dan ook van binnen en van buiten. Ze heeft verschillende functies als manager van communicatieafdelingen vervuld, zowel bij de overheid (provincie Gelderland) als in het bedrijfsleven (o.a. Endemol Nederland en Datelnet). Van 2005 tot 2010 heeft ze dergelijke functies op interimbasis vervuld, onder meer bij General Motors, ASR, Rabobank en de gemeente Nijmegen.
Wil Michels
Wil Michels verstaat als geen ander de kunst om complexe zaken eenvoudig uit te leggen. Hij is auteur van Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Twee jaar nam hij de tijd om zijn favoriete strategie uit te werken: de Fanstrategie. Wil is directeur van zijn communicatiebureau en docent bij diverse opleidingsinstituten. Voor professionals en teams verzorgt hij inspirerende workshops over communicatiestrategie.